اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 21, 2021
13:51 جمعه، 31ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124398

مدیر عامل جوانی که به جهانی کردن تیک‌تاک کمک کرد از سمت خود کناره گیری کرد

 
ژانگ یمینگ بایت‌ دنس را به یکی از بزرگترین نام‌های تکنولوژی چین تبدیل کرد. او حالا در سن ۳۸ سالگی از مدیرعاملی این شرکت کناره گیری می‌کند و آخرین کار آفرین تکنولوژی چینی است که از رهبری شرکتی در حال پیشرفت کناره گیری می‌کند.
 
به نقل از CNN، ژانگ که شرکت بایت‌ دنس مالک تیک‌تاک را ۹ سال پیش در پکن بنیانگذاری کرد اعلام کرد که انتهای امسال سمت جدیدی در این شرکت خواهد داشت و «روی استراتژی بلند مدت تمرکز می‌کند.»
 
ژانگ در نامه‌ای به کارکنان  شرکت آن را در اختیار عموم قرار داد نوشت: «از ابتدای امسال، من زمان زیادی را به این فکر کردم که چطور پیشرفت‌‌های واقعی و بلند مدت را هدایت کنم.» او افزود که پس از چندین ماه فکر کردن به این نتیجه رسیده که «مسئولیت‌های روزمره» را رها کند تا بتواند «تاثیر بیشتری روی طرح‌های بلند مدت داشته باشد.»
 
او گفت: «حقیقت این است که من یک سری مهارت‌های یک مدیر ایده‌آل را ندارم. من خیلی اجتماعی نیستم و فعالیت‌های انفرادی مثل آنلاین بودن، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و رویا پردازی درمورد احتمالات را ترجیح می‌دهم.»
 
لیانگ رابو هم‌بنیان‌گذار و رئیس منابع انسانی شرکت بایت دنس پس از آقای ژانگ در جایگاه مدیرعاملی فعالیت خواهد کرد.
 
شاید تصمیم آقای ژانگ برای جدایی به ویژه در مقایسه با همتایان غربی او عجیب به نظر برسد. بایت دنس در یک دهه گذشته رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است.
 
ژانگ چند خرید بزرگ را مدیریت کرد که باعث شد بایت‌دنس به نامی جهانی تبدیل شود، از جمله قرارداد سال ۲۰۱۷ با Musically، اپلیکیشن هم‌رسانی ویدیویی که بایت دنس با تیک‌تاک تلفیق کرد. اپلیکیشن پرچمدار این شرکت به شدت معروف شده و یکی از معدود اپلیکیشن‌های چینی است که توجه زیادی را در خارج از چین به خود جلب کرده است.
 
حتی پس از اینکه سال گذشته به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، تیک‌تاک با دولت آمریکا وارد جدال شد، این شرکت توانست ممنوعیت کامل را لغو کرده و شهرت خود را حفظ کند. این شبکه اجتماعی تنها در آمریکا ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. در تمام این مدت تیک‌تاک ادعاهای امنیت ملی آمریکا را بی پایه و اساس خواند.
 
طبق گزارشات سهام شرکت بایت‌دنس نیز قرار است به صورت عمومی عرضه شود. براساس گزارشی که بلومبرگ ارائه کرده است، این شرکت در معاملات خصوصی ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.
 
براک سیلورز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه Kaiyuan در هنگ‌کنگ گفت: «ژانگ یک مهندس نرم‌افزار جوان بدون تجربه چندان در حوزه تجارت بود و ناگهان خود را در جایگاه رهبری یک شرکت عظیم در بازارهای مختلف دید و با محیط قانونی و سیاسی بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو شد.»
 
در حالی که انتصاب لیانگ به عنوان مدیرعامل نشان می‌دهد این شرکت استراتژی خود را تغییر نخواهد داد اما چنین اخباری برای عرضه عمومی چندان خوشایند نیست. سیلورز افزود: «اینکه بنیان‌گذاران ناگهان جایگاه بالای خود را رها کند یک نشانه منفی برای بازار‌های عمومی است.»
 
البته این تصمیم ژانگ با تصمیمات مشابه یک سری از همکارانش همزمان شده است. کولین هوانگ ژنگ، بنیان‌گذار ۴۱ ساله شرکت تجارت الکترونیکی Pinduoduo (PDD)، ماه مارس اعلام کرد که از مدیریت هیئت مدیره کناره گیری می‌کند تا اهداف دیگری از جمله رویای کودکی‌اش که تبدیل شدن به یک محقق بود را دنبال کند.
 
او طی یک دهه این شرکت را از هیچ به پلتفرمی بزرگ تبدیل کرده که حالا با علی‌بابا رقابت می‌کند.
 
این مدیران تکنولوژی حالا که پکن به دنبال اصلاح این بخش افتاده دردسر‌های زیادی دارند.
 
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، اعلام کرده است که «برای حفظ ثبات اجتماعی» بخش اینترنتی باید محدودتر شود. قانون‌گذاران به تازگی جریمه عظیمی برای علی‌بابا در نظر گرفتند و عرضه عمومی گروه‌ فناوری ای‌ان‌تی زیرمجموعه علی‌بابا را متوقف کردند و بررسی‌های ضد انحصاری را درمورد شرکت‌های تنسنت و میتوان نیز آغاز کرده‌اند.
 
رهبران تکنولوژی که رابطه نزدیکی با شرکت‌های خود دارند شاید در این بازرسی‌ها و پرونده‌ها گرفتار شوند. جک ما هم‌بنیانگذار علی‌بابا که در سال ۲۰۱۹ از سمت رئیس هیئت مدیره کناره گیری کرد، پس از انتقادات قانون‌گذاران امور مالی به شدت مورد هدف بررسی‌های موشکافانه قرار گرفت و پکن در آخرین لحظه عرضه عمومی سهام گروه ای‌ان‌تی را متوقف کرد.
 
دیگران نیز حتی ناخواسته پایشان به جنجال کشیده شد. ابتدای همین ماه، ارزش بازار شرکت میتوان (Meituan) پس از آنکه بنیان‌گذار و مدیرعامل وانگ ژینگ، شعری ۱۱۰۰ ساله را روی شبکه اجتماعی پست کرد و بسیاری آنرا اعتراضی به دولت قلمداد کردند یک میلیارد دلار کاهش یافت. وانگ بعدا توضیح داد که این شعر به رقبای صنعتی میتوان اشاره داشته اما ارزش از دست رفته جبران نشد.
 
سیلورز می‌گوید: «این محیط حالا به حدی مبهم و سخت شده است که حتی مدیر بزرگی مثل جک ما هم هزینه هنگفتی برای اشتباهاتش پرداخت می‌کند. ژانگ یمینگ و کولینگ هانگ از این موضوع کاملا مطلع هستند و نمی‌خواهند راه جک‌ما را دنبال کنند و هردو تصمیم به کناره گیری گرفته‌اند.»
 
او افزود : در حالی که «این موضوع ممکن است از نگاه پکن مفید یا ضروری باشد، در طولانی مدت بازخورد خوبی برای اکوسیستم تکنولوژی چین نخواهد داشت».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.