سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 22, 2021
11:45 شنبه، 1ام خردادماه 1400
کد خبر: 124417

زبان برنامه‌نویسی Rust شش ساله شد

توسعه‌دهندگان زبان برنامه‌نویسی Rust ششمین سالگرد انتشار نسخه 1.0 این پلتفرم را جشن گرفتند.
 
این زبان برنامه‌نویسی در طول عمر نسبتا کوتاه خود به لطف ویژگی‌های ایمنی مربوط به کدهای نرم‌افزاری که به طور پیش فرض در دسترس هستند باعث شد برنامه‌نویسان در جریان توسعه نرم‌افزاری اشکالات کمتری در رابطه با حافظه را پیش‌روی خود ببینند و اختلالات موجود در نرم‌افزارها کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
 
این زبان برنامه‌نویسی در اصل جایگزینی برای زبان C محسوب می‌شود که مورد علاقه بسیاری از توسعه‌دهندگان است. ایمنی حافظه در این پلتفرم توسعه نرم‌افزار از جمله عواملی محسوب می‌شود که توجه بسیاری از متخصصان نرم‌افزار را به خود جلب کرده و در این میان مرکز Stack Overflow در بررسی‌های خود Rust را به عنوان محبوب‌ترین زبان سال از نظر سرعت افزایش تعداد مخاطبان معرفی کرده است.
 
بنیاد توسعه‌دهنده Rust اوایل سال جاری میلادی تاسیس شد تا در پی اخراج کارمندان موزیلا که پیش‌تر برای توسعه این زبان فعالیت می‌کردند آنها را در اختیار بگیرد. راه‌اندازی بنیاد Rust یکی از بزرگترین رویدادها در تاریخ شش ساله فعالیت این زبان برنامه‌نویسی بود تا یکی از مهم‌ترین رویدادهای پیش‌روی این زبان را رقم بزند.
 
یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های پذیرش Rust تا به امروز مربوط به مرورگر اینترنتی فایرفاکس در شرکت موزیلا می‌شود. از زمان انتشار «فایرفاکس 48» موزیلا به صورت گسترده‌تر روی Rust تمرکز کرد تا به لطف قابلیت‌های ایمنی حافظه جلوی نشت اطلاعات حافظه را بگیرد و ضمن افزایش امنیت، سرعت کلی مرورگر را افزایش دهد.
 
از ژوئیه 2020 به بعد 12.31 درصد از کدهای نوشته شده در نسخه «فایرفاکس نایتلی» مربوط به سیستم عامل مک‌او‌اِس با زبان برنامه‌نویسی Rust نوشته شد که این رقم در نوامبر 2018 تنها 6.24 درصد بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.