تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 30, 2021
10:54 یکشنبه، 9ام خردادماه 1400
کد خبر: 124757

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پنهان کردن سوءمدیریت قطعی برق پشت تولید رمزارزها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات نیروگاه های خصوصی برق، گفت: توضیحات اردکانیان درخصوص قطعی برق قابل قبول نیست و ایشان سوءمدیریت خود را پشت تولید رمزارزها پنهان کرده است.
 
 
محمدرضا پورابراهیی در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی  در اخطاری با استناد به بند 12 اصل 3 قانون اساسی گفت:  امروز وزیر نیرو در جلسه علنی نکاتی را مطرح کردند که انتظار است کمیسیون انرژی و هیات رئیسه درخصوص جزئیات آن توضیحاتی ارائه دهند. اگر چه بیشتر این مباحث قابل قبول نیست.
 
نماینده مردم کرمان و راور خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای قالیباف، شما در جلسه سران قوا حضور داشتید، آنجا درخصوص همین موضوع بحث شد، لذا آمار و ارقام و دلایلی که آقای وزیر درخصوص بحران برق در کشور مطرح می کنند، قابل قبول نیست.
 
وی خطاب به وزیر نیرو افزود: در طول سال های اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی که اکنون 50 درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، با چه حمایتی از سوی وزارت نیرو همراه بوده است. ما به صراحت اعلام می کنیم در سال های اخیر هیچگونه ظرفیت جدیدی به نیروگاه های کشور اضافه نشده است. حال چگونه انتظار داریم با افزایش نیاز در بخش صنعتی، تجاری و خانگی، عدم تعادل نداشته و با قطعی برق روبرو نشویم. مگر می شود چنین انتظاری داشت؟
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مجدداً خطاب به وزیر نیرو گفت: در طول سال های اخیر چه میزان سرمایه گذاری جدید در حوزه برق صورت گرفته است؟ آقای وزیر، در طول سال های اخیر پس از معاهده پاریس، شما تمامی سرمایه گذاری کشور را در این حوزه متوقف کردید! و امروز آثار این ظرفیت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعی مختلف مردم عیان شده است.
 
پورابراهیمی با اشاره به وجود 26 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق به نیروگاه های برق بخش خصوصی، اظهار کرد: تمامی این نیروگاه ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت های ضعیف، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه را داشت؟
 
وی همچنین درخصوص موضوعات مرتبط با ابزار قیمتی و کنترلی، گفت: شما در زمستان قیمت ها را پایین می آورید و اساساً بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات را فراهم نکرده اید. همچنین بورس انرژی که مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور به شمار می آید را کاملا به تعطیلی کشاندید، چرا درخصوص این وضعیت به مجلس پاسخگو نیستید؟
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در رابطه با رمزارزها و میزان برق مصرفی دستگاه های ماینر بیان کرد: این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی در هفته گذشته قرار گرفت و مطابق گزارش رسمی بانک مرکزی کشور، کل میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار در کشور حدود 300 مگاوات است و به همین میزان مصرف ماینرهای غیرمجاز است، بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه های استخراج رمزارزها در کل به 600 مگاوات می رسد. اما شما آقای وزیر؛ سوءمدیریت وزارت نیرو را پشت این موضوع پنهان کردید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.