سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

May 31, 2021
11:30 دوشنبه، 10ام خردادماه 1400
کد خبر: 124806

تشخیص اختلالات پوست با یک ابزار حسی کوچک

شاید به زودی یک ابزار حسی کوچک بتواند اختلالات پوستی را به صورت غیرتهاجمی و با سرعت تشخیص دهد.
 
 
 
به نقل از ساینس‌دیلی، شاید با قرار دادن یک ورقه نرم و کشش‌پذیر روی پوست بتوان اختلالات پوستی را به صورت غیرتهاجمی و بسیار زود تشخیص داد. گروهی از پژوهشگران هنگ‌کنگی با همکاری "دانشگاه نورث وسترن" آمریکا، ابزار الکترومکانیکی ساده‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص آسیب‌شناسی در بافت‌های عمیق به صورت خودکار و غیرتهاجمی استفاده کرد. یافته‌های این پژوهش، پایه‌ای برای کاربردهای آینده در ارزیابی بالینی سرطان‌های پوست و یا بیماری‌های پوستی به شمار می‌روند.
 
سیستم‌های الکترومکانیکی که امکان بررسی دقیق و سریع سفتی بافت‌های نرم بدن انسان را فراهم می‌کنند، می‌توانند اطلاعات بالینی سودمندی را برای بررسی، تشخیص و درمان آسیب‌شناسی‌های گوناگون به خصوص آسیب‌شناسی‌های مربوط به پوست فراهم کنند. در هر حال، ارزیابی‌های تشخیصی کنونی مانند «الاستوگرافی تشدید مغناطیسی» "magnetic resonance elastography" معمولا به ابزارهای بزرگی در بیمارستان و پزشکان آموزش‌دیده نیاز دارند. جدیدترین فناوری بررسی سفتی بافت، تنها می‌تواند عمق سطحی پوست فوقانی را تا مقیاس میکرومتر اندازه‌گیری کند.
 
پژوهشگران برای برطرف کردن این مشکل، یک ابزار الکترومکانیکی ساده‌ و کوچک را برای ارزیابی دقیق و در لحظه طراحی کرده‌اند. پژوهشگران از یک سیستم الکترومغناطیسی کوچک استفاده کردند که یک محرک ارتعاش و یک ورقه نرم کشش‌پذیر را برای ارزیابی سفتی پوست و سایر بافت‌های نرم بیولوژیکی در عمق بین یک تا هشت میلی‌متری به کار گرفتند.
 
پژوهشگران، عملکرد این ابزار را در مواد مصنوعی و بیولوژیکی مانند هیدروژل‌ها، پوست خوک و قسمت‌های گوناگونی از پوست انسان ارزیابی کردند. دکتر "یو شینج"، سرپرست این پژوهش گفت: ضایعات در مقایسه با پوست مجاور خود، سفتی بیشتری نشان دادند که دلیل اصلی آن، کشش و آبرسانی پوست است. این بررسی‌های ساده، اهمیت بالینی بالقوه‌ای در شناسایی و هدف قرار دادن سریع ضایعات پوستی دارند.
 
وی افزود: بافت مبتلا به سرطان معمولا سفت‌تر یا نرم‌تر از بافت معمولی است و چنین تفاوتی می‌تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص بسیاری از مشکلات پوستی مانند سرطان پوست یا تومورهای زیر پوست به کار برود.
 
این پژوهش، در مجله "Nature Biomedical Engineering" به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.