تلفن همراه

گجت

June 7, 2021
13:38 دوشنبه، 17ام خردادماه 1400
کد خبر: 125045

سامسونگ و توسعه یک پچ پوستی OLED که به عنوان ردیاب ورزشی عمل می‌کند

 
آینده‌ای را تصور کنید که بجای ساعت هوشمند، از یک پچ پوستی OLED نازک برای ردیابی فعالیت‌های ورزشی خود استفاده می‌کنید. چنین موضوعی شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی است، اما سامسونگ موفق به توسعه چنین فناوری شده که یک پچ پوستی OLED است.
 
این محصول کره‌ای‌ها که «پوست الکترونیکی قابل کشش» نام دارد، توسط محققان موسسه فناوری پیشرفته (SAIT) این کمپانی توسعه پیدا کرده. این فناوری یک نمایشگر OLED قابل کشش است که به مچ دست متصل می‌شود و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این نمایشگر، سنسور سنجش ضربان قلب هم تعبیه شده است.
 
پژوهشگران SAIT این محصولشان را با اتصال آن به مچ دست در نزدیکی سرخرگ زند زبرین، مورد آزمایش قرار دادند. نصب آن در این مکان، به آن‌ها اطمینان داد که حرکات مچ باعث خرابی نمایشگر نمی‌شود.

در طی این آزمایش، این نمایشگر OLED قابل کشش تا ۳۰ درصد افزایش طول پوست همچنان عملکرد قابل اطمینانی داشت. این آزمایش همچنین نشان داد که سنسور و OLED می‌توانند حتی پس از هزار بار کشش، همچنان بطور پایدار به فعالیت ادامه دهند.
 
محققان سامسونگ برای ساخت این پچ پوستی OLED ساختار و ترکیب «الاستومر» را اصلاح کردند. الاستومر یک ترکیب پلیمری با کشش و انعطاف‌پذیری بالاست. در ادامه، آن‌ها به سراغ فرایندهای ساخت نیمه‌رسانا برای استفاده از این ترکیب در زیرلایه‌های نمایشگرهای OLED انعطاف پذیر و سنسورهای جریان خون رفتند. سامسونگ مدعی شده که برای اولین بار در صنعت دست به چنین کاری زده است.
 
طبق گفته کره‌ای‌ها، این پچ به گونه‌ای عمل می‌کند که حس پوست را به کاربر منتقل کند و فرد احساس می‌کند پچ، بخشی از پوست وی است. این پچ پوستی OLED می‌تواند در هنگام ورزش یا خواب داده‌های بیومتریک را اندازه‌گیری کند. کاربر همچنین می‌تواند بدون نیاز به اتصال به دستگاه خارجی، اطلاعات را روی نمایشگر OLED ببیند.
 
اگرچه با فناوری جذابی روبه‌رو هستیم، اما هنوز فاصله طولانی تا تجاری‌سازی‌اش داریم. محققان سامسونگ می‌خواهند رزولوشن و انعطاف‌پذیری آن را افزایش دهند و ضمنا عملکردش را هم دقیق‌تر کنند. پس از این پیشرفت‌ها، می‌توانیم منتظر تولید انبوهش باشیم، هرچند تاریخی برای اینکار اعلام نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.