اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 4, 2021
14:57 یکشنبه، 13ام تیرماه 1400
کد خبر: 126021

سارقان مهربان اطلاعات شخصی

بسیاری از کاربران هنگام نصب اپلیکیشن توجهی به میزان دسترسی داده‌شده به اپلیکیشن‌ها نمی‌کنند؛ چیزی که تولیدکنندگان اپلیکیشن از آن سود کلانی کسب می‌کنند. اپلیکیشن‌هایی که نصب آنها رایگان است، درواقع رایگان نیستند، بلکه با فروش اطلاعات کاربران و استفاده از کلان‌داده‌های آنها منبع درآمد خوبی برای صاحبان این برنامه‌ها هستند. ارائه چنین داده‌هایی به کاربران نمی‌تواند آنها را از استفاده از این اپلیکیشن‌ها منصرف کند، اما آگاه‌سازی آنها می‌تواند نوع استفاده از این برنامه‌ها را تا اندازه‌ای تحت‌تاثیر قرار دهد.
 
 
سال گذشته یک گزارش نشان داد حتی هنگامی‌که کاربران دستورات گوگل را اجرا و گزینه ردیابی فعالیت‌های وب و اپلیکیشن را در بخش تنظیمات خاموش می‌کنند، این شرکت میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها و اطلاعات مرورگر را جمع‌آوری می‌کند. این موضوع باعث شکایت گسترده کاربران علیه گوگل شد که دومین شکایت از ردیابی اطلاعات کاربران علیه گوگل در یک سال بود. پیش از آن در ژوئن سال گذشته با ثبت شکایتی، گوگل متهم شد که فعالیت‌های کاربران را در مرورگر کروم حتی در وضعیت ناشناس ردیابی می‌کند.
 
نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های سفارش غذا، بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها، اطلاعات شخصی کاربران خود را گردآوری می‌کنند و به شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات می‌فروشند. درواقع اپلیکیشن‌های خدماتی که بابت هر خرید مبلغی هم دریافت می‌کنند، به این بسنده نمی‌کنند و از فروش داده‌های کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی هم منفعت خوبی می‌برند.
 
با این حال، کاربران حتی با وجود اینکه از این شبکه‌ها و سرویس‌ها استفاده می‌کنند و این خرید و فروش اطلاعات عمدتا بدون اطلاع آنها صورت می‌گیرد، به این موضوع رضایت ندارند.
 
براساس این گزارش، از هر پنج نفر، چهار نفر اعلام کردند که به گردآوری اطلاعات‌شان توسط این اپلیکیشن‌ها و اشتراک بدون اجازه این اطلاعات با دیگر شرکت‌ها هیچ تمایلی ندارند. وب‌سایت Surfshark تحقیقی در این زمینه انجام داده است تا بتواند فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، تهیه کند. در این تحقیق 200اپلیکیشن موجود در 18دسته‌بندی اپ‌استور اپل مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا، دسته‌بندی‌هایی از انواع اطلاعات از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات سوابق وب‌گردی، اطلاعات سلامتی، اطلاعات لوکیشن، اطلاعات خرید، اطلاعات مالی و… ایجاد شد و عملکرد اپلیکیشن‌ها در گردآوری داده‌های کاربران زیر ذره‌بین قرار گرفت.
 
نتایج نشان داد که اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر که هر سه تحت‌نظر شرکت مادر فیس‌بوک فعالیت دارند، بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. در این بین، کلاب‌هاوس نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها، کمترین اطلاعات را از کاربران خود دریافت می‌کند.
 
اما برای آنهایی که به‌دنبال اپلیکیشن‌های جایگزین هستند، باید گفت که Cisco Webex Meetings و Dust از جمله بهترین گزینه‌ها برای استفاده هستند که در بررسی‌ها مشخص شد، هیچ اطلاعاتی را از کاربران خود جمع‌آوری نمی‌کنند.
 
اگر به‌دنبال حفاظت از حریم شخصی خود در حین وب‌گردی، خواندن ایمیل یا پخش زنده ویدئوها هستید، بهتر است دور محصولات گوگل را خط بکشید. کروم، جی‌میل و یوتیوب اطلاعات زیادی را از کاربران خود گردآوری می‌کنند. از جمله اپلیکیشن‌های جایگزین می‌توان به Brave و Firefox Focus برای مرور صفحات وب، سرویس Spike برای ایمیل و Popcornflix و Kanopy برای استریم ویدئو اشاره کرد.
 
در حوزه اپلیکیشن‌های مالی نیز PayPal بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها اقدام به گردآوری اطلاعات از کاربران خود اقدام می‌کند. اپلیکیشن Mint نیز دست کمی ‌از PayPal ندارد، اما به‌عنوان گزینه‌ جایگزین، می‌توان از اپلیکیشن Mvelopes استفاده کرد که هیچ رویه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران خود ندارد.
 
به ماینرهای رمزارز نیز توصیه می‌شود که اگر نگران اطلاعات خصوصی خود هستند، قید اپلیکیشن‌هایی چون Coinbase را بزنند و در عوض از اپلیکیشن Crypto Pro که به کاربران خود بسیار وفادار است، استفاده کنند.
 
اپلیکیشن‌های سفارش غذا نیز نقش زیادی در جمع‌آوری و اشتراک اطلاعات کاربران با شرکت‌های خریدار این داده‌ها دارند. در میان این اپلیکیشن‌ها، DoorDash و Caviar بیشترین حجم اطلاعاتی را از کاربران خود دریافت می‌کنند که در نقطه مقابل، اپلیکیشن‌های Postmates و ChowNow اطلاعات کمتری را جمع‌آوری می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود به‌جای آمازون، کاربران از اپلیکیشن‌هایی همانند Etsy و Poshmark استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.