اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 7, 2021
15:02 چهارشنبه، 16ام تیرماه 1400
کد خبر: 126140

قانون جدید نروژ اینفلوئنسرها را به اعلام دستکاری در تصاویر موظف می‌کند

 
قانون جدید نروژ شرکت‌های تبلیغاتی و اینفلوئنسرها را ملزم می‌کند که در صورت دستکاری تصاویر ویرایش، آن‌ها را در پست‌های خود اعلام کنند. برخی اینفلوئنسرها به این خبر واکنش مثبت نشان داده‌اند ولی عده‌ای آن را بی‌فایده می‌دانند.
 
در قانون جدید کشور نروژ هر تصویری از شکل، اندازه یا پوست بدن که توسط تکنیک‌های ویرایش دستکاری شود، باید این تغییرات را اعلام کند. این قانون علاوه بر حوزه تبلیغات، در دنیای سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هم اجرا خواهد شد و آن‌ها را ملزم می‌داند که در پست‌های تحت اسپانسر یا سایر پست‌هایی که به نحوی از آن‌ها درآمدزایی می‌شود، در صورت دستکاری تصاویر از برچسب ویرایش استفاده کنند.
 
این قانون ماه گذشته با ۷۲ رای موافق نسبت به ۱۵ رای مخالف در پارلمان نروژ تصویب شد. وزارت کودکان و خانواده نروژ می‌گوید ویرایش تصاویر در پایین آوردن اعتماد به نفس، احساس عدم رضایت و افزایش اضطراب نقش مهمی ایفا می‌کند: «امیدواریم این قانون بتواند اثر خوبی بر آسیب‌های ناشی از تبلیغات، به‌خصوص روی کودکان و نوجوانان داشته باشد.»
 
این وزارت‌خانه در گزارش خود گفته بود که بی‌اشتهایی سومین دلیل متداول مرگ و میر در میان دختران جوان نروژی است. فشار روانی برای دستیابی به بدن زیبا یکی از مباحث مهم این کشور در سال‌های اخیر بوده است.
 
 
اگنت هوزبای، اینفلوئنسر موافق قانون جدید نروژ
این قانون که در واقع متممی بر قانون بازاریابی سال ۲۰۰۹ است، پیش از اجرایی شدن باید به تایید پادشاه نروژ برسد. این طرح بیشترین اثر را بر برندها، شرکت‌ها و پست‌های اسپانسری اینفلوئسرها خواهد داشت. از مصادیق دستکاری‌هایی که نیازمند دریافت برچسب ویرایش هستند می‌توانیم به افزایش اندازه لب، باریک کردن کمر و عضلات اغراق‌آمیز اشاره کنیم.
 
تعدادی از اینفلوئنسرهای مطرح نروژ از جمله «مارتین هال‌ورسن»، «جانکا پولیانی» و «اگنت هوزبای» نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داده‌اند. با این حال، «ایرین کریستانسن» می‌گوید تصویب این طرح شبیه میانبری برای حل مشکل است که در حقیقت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. به باور او مشکلات مربوط به سلامت روانی بسیار عمیق‌تر از چند تصویر ویرایش‌ شده‌ هستند و اضافه کردن یک برچسب به پست‌ها باعث تغییر زندگی نوجوانان نخواهد شد.
 
انگلیس در ماه فوریه اینفلوئنسرها را از انتشار تصاویر با فیلترهای زیبایی غیرواقعی منع کرده بود. فرانسه و آمریکایی هم قوانین مشابهی را ارائه کرده بودند تا از مصرف‌کنندگان در برابر القای پیام بدن ایده‌آل و زیبا محافظت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.