اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 10, 2021
11:58 شنبه، 19ام تیرماه 1400
کد خبر: 126191

بایدن قوانین «بی‌طرفی نت» را احیا می‌کند

 
 
رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی جدیدی را امضا کرده که طبق آن قوانین «بی‌طرفی نت» دوباره احیا و رفتارهای انحصارگرایانه شرکت‌های فناوری بررسی دقیق می شوند.
 
 به نقل از ورج، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی برای ترویج رقابت امضا کرده که مفاد آن به طور خاص صنعت فناوری را هدف گرفته است.
 
این دستور از سازمان‌های دولتی آمریکا مانند کمیسیون فدرال ارتباطات و کمیسیون فدرال تجارت می‌خواهد ۷۲ بند را اجرا کنند. این بندها شامل احیای قوانین مربوط به «بی طرفی نت» (net neutrality)، ایجاد قانون جهت «حق تعمیر دستگاه ها» برای کاربران و بررسی‌های دقیق و موشکافانه درباره رفتارهای انحصارگرایانه شرکت‌های فناوری است.
 
بایدن در کنفرانس خبری پیش از امضای این دستور به چند ماده از آن نیز اشاره کرد. طبق یکی از این موارد، کمیسیون فدرال تجارت موظف است قوانین غیر رقابتی شرکت‌ها در خصوص محدود کردن توانایی تغییر شغل کارگران را ممنوع کند. این نوع از سیاست گذاری ها به خصوص در شرکت‌های فناوری معمول است.
 
علاوه بر این، دستور اجرایی بایدن شامل تغییراتی است تا مشترکان اپراتورهای همراه گزینه‌های انتخابی و سرویس‌های بهتری دریافت کنند. در همین راستا کمیسیون فدرال ارتباطات باید اپراتورهای اینترنت را ملزم کند قیمت‌ها و طرح‌هایی که در اختیار مشترکان قرار می‌دهند را گزارش کنند، اجازه ندهد اپراتورهای اینترنت با مالکان ساختمان‌ها قراردادهایی امضا کنند که سرویس‌های اینترنت انتخابی مشترکان را محدود می‌کند و علاوه بر آن دستور مذکور قوانین بی طرفی نت را دوباره احیا می‌کند.
 
از سوی دیگر حق تعمیر دستگاه‌ها نیز یکی از مواردی است که در دستور جدید بایدن ذکر شده است. در همین راستا از کمیسیون فدرال تجارت خواسته شده تا اجازه ندهد تولید کنندگان قدرتمند تجهیزات توانایی مصرف کنندگان برای تعمیر دستگاه‌هایشان در فروشگاه‌های تعمیراتی را محدود کنند.
 
طبق گزارش رسانه‌ها دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا بسیار وسیع است و شامل تمام دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود.
 
در کنار این موارد به نظر می‌رسد این دستورالعمل به طور خاص خواستار بررسی‌های موشکافانه‌تر درباره فرایند ادغام شرکت‌ها و به خصوص موارد خرید مؤسسات توسط پلتفرم‌های اینترنتی بزرگ است. در فرایند بررسی باید به ادغام‌های سریالی، خرید رقبای تازه کار، جمع آوری اطلاعات و تأثیر آن بر حریم خصوصی کاربران پرداخته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.