اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 14, 2021
16:30 چهارشنبه، 23ام تیرماه 1400
کد خبر: 126416

۱۰۰ شرکت دانش بنیان در فناوری‌های مکان محور فعالیت می‌کنند

 
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد در حال حاضر ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و ۵۰ استارت آپ در زمینه صنعت فناوری های مکان محور(ژئوماتیک) فعالیت می‌کنند.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری،نخستین سامانه فناورانه گشت و بازرسی زمینی و هوایی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است.
 
در این سامانه با بهره‌گیری و تلفیق تکنولوژی‌های GPS، GPRS، NFC و GIS، امکانی فراهم شده است که اماکن مختلف به وسیله نقشه‌های معماری ساختمان شبیه‌سازی شوند. این کار در بستر نرم‌افزاری GIS بومی انجام می‌شود. سازمان‌ها می‌توانند به کمک این سامانه با تعریف برنامه نگهبانی هر ایستگاه نگهبانی و تدوین لوح نگهبانی خود، کلیه اقدامات نگهبانان را به صورت آنلاین رهگیری و کنترل مکانیزه کنند.
 
مدل‌سازی اطلاعات ساختمان
 
سامانه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای نیز محصول شرکت دانش‌بنیان دیگری است که با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد تکامل یافته است. این سامانه با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای از طریق فناوری سنجش از دور با روش‌هایی کاملا بومی، آشکارسازی پدیده‌ها را میسر کرده است.
 
این محصول، با تبدیل داده‌های دریافتی از ماهواره‌ها به اطلاعات مکان‌محور، امکان ارایه خدمات از طریق یک پلتفرم GIS را برای کاربران دولتی، سازمان‌ها و عموم مردم فراهم می‌کند.
 
پایش خودکار سلامت محصولات کشاورزی
 
سامانه پایش محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک، محصول شرکت دانش بنیان دیگری برای ارائه خودکار خدمات مکانی کشاورزی است.
 
خدماتی کاملا خودکار، با استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر ماهواره ای و هوایی برای جنبه‌های مختلف منابعی طبیعی.
 
ماموریت‌هایی چون کاشت، داشت، برداشت و تناسب زراعی برای کشاورزان، میزان بهره‌برداری از مراتع، مسائل حقوقی و کشف تقلب، ارائه تحلیل‌های اقتصادی و ریسک و پایش و ارزیابی خسارت بلایا و بسیاری موارد دیگر.
 
دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی
 
سامانه فضاپایه کشاورزی دقیق  از جمله محصولات دیگر فناوری های مکان محور است که برای زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور در کنار دانش کشاورزی‫‪، راهکارهایی برای افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ‫ارائه می دهد. این سامانه پلی است بین تکنولوژی و کشاورزان که تلاش می‌کند به روزترین فناوری ها را به زمین های کشاورزی آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.