اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 15, 2021
12:26 پنجشنبه، 24ام تیرماه 1400
کد خبر: 126436

ضرورت اتصال موبایل به اینترنت برای استفاده از واتس‌اپ در سایر دستگاه‌ها برداشته می‌شود

 
کاربران آخرین نسخه بتا واتس‌اپ اکنون می‌توانند از طریق سایر دستگاه‌ها به صورت مستقل به این پیام رسان متصل شوند و دیگر ضرورتی برای اتصال گوشی هوشمند به اینترنت برای استفاده از واتس‌اپ در سایر نسخه‌های دسک‌تاپ و تحت وب وجود ندارد.
 
اگر تاکنون سعی کرده باشید از نسخه دسکتاپ یا تحت وب واتس‌اپ استفاده کنید، حتما می‌دانید که اتصال موبایل به اینترنت برای استفاده از آن ضروری است. اکنون با انتشار نسخه آزمایشی جدید واتس‌اپ ضرورت اتصال موبایل به اینترنت از بین رفته است و کاربران می‌توانند راحت‌تر از گذشته از پلتفرم پیام‌رسان فیسبوک در سایر دستگاه‌ها استفاده کنند.
 
چندی پیش ویل کتکارت، مدیر واتس‌اپ و مارک زاکربرگ پیرامون چالش‌های فنی پیش‌رو برای برقراری رمزگذاری سرتاسر، اظهار نظر کرده بودند. اکنون کتکارت با انتشار پستی در وبلاگ مهندسی فیسبوک، جزئیات بیشتری پیرامون حفظ امنیت در هنگام اتصال چندین دستگاه به یک حساب کاربری واتس‌اپ منتشر کرده است.

همان طور که در تصویر مشاهده می‌شود، در حالت عادی اتصال موبایل کاربر به اینترنت برای احراز هویت و استفاده از قابلیت رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌ها ضروری است. همچنین کلید رمزگذاری برای دسترسی به سایر اطلاعات مانند تاریخچه پیام‌ها و نام مخاطبین مورد نیاز است؛ در نتیجه بدون اتصال موبایل نمی‌توان از قابلیت‌های پیام‌رسان در سایر دستگاه‌ها بهره برد.
 
در نسخه آزمایشی جدید واتس‌اپ، نیاز به اتصال موبایل برای ارائه کلید رمزگذاری از بین رفته است و هر دستگاه به صورت مستقل می‌تواند به سرورهای فیسبوک متصل شود. در حال حاضر حداکثر تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند در یک حساب کاربری از قابلیت گفته شده بهره ببرند، ۴ عدد است اما احتمال دارد در آینده شاهد افزایش این مقدار باشیم. اتصال مستقل باعث نشده است که ویژگی‌های امنیتی واتس‌اپ نادیده گرفته شوند و رمزگذاری سرتاسری همچنان به حفظ حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات کاربران خواهد پرداخت.
 
 
البته ارائه قابلیت اتصال همزمان چند دستگاه به صورت مستقل در واتس‌اپ چندان آسان نبوده و فیسبوک را وادار کرده است تا در طراحی و معماری پلتفرم خود تغییراتی ایجاد کند. همچنین هنوز برخی قابلیت‌ها مانند مشاهده موقعیت زنده، پین کردن چت‌ها، عضویت و مدیریت گروه‌ها در کنار تغییر اطلاعات حساب‌های کاربری واتس‌اپ بیزینس در حالت جدید امکان‌Qپذیر نیست. همچنین پیام دادن یا برقراری تماس با افرادی که از نسخه‌های بسیار قدیمی واتس‌اپ استفاده می‌کنند، مقدور نخواهد بود. 
 
کاربران برای استفاده از قابلیت جدید واتس‌اپ ابتدا باید آخرین نسخه آزمایشی اپلیکیشن آن را روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید یا iOS نصب کنند و سپس طبق راهنمای منتشر شده توسط فیسبوک، اقدام به ثبت‌نام کنند. به نظر می‌رسد که نسخه آزمایشی تنها محدود به برخی بازارها است و کاربران تمامی کشورها نمی‌توانند از آن بهره ببرند. فیسبوک اعلام نکرده است که چه کشورهایی قادر به فعال‌سازی ویژگی مذکور خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.