July 19, 2021
10:30 دوشنبه، 28ام تیرماه 1400
کد خبر: 126573

تلگرام بنابر شکایت دستگاه امنیتی به قوه قضائیه مسدود شد

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مرداد ماه سال 96 با نظر آقای ابراهیم رئیسی، دادستان وقت کل کشور  در کارگروه تعیین مصادیق با تلگرام مذاکره صورت گرفت و بنابر مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و پس از گزارشی که در این شورا ارایه داده شد، سرورهای تلگرام در چهارم مرداد ماه 96 مجوز استقرار گرفت.
 
Qalibaf Jahromi.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او اظهار داشت: کل سرورهای تلگرام در ایران 70 سرور بوده درحالیکه از دو هزار سرور صحبت می‌شود و اینکه وزارت ارتباطات کل وزارتخانه را به تلگرام داد. تلگرام با همه کبکبه و دبدبه‌اش 70 سرور بیشتر در ایران نداشته است که خودشان هم تهیه کردند و ریالی وزارت ارتباطات به آنها پرداخت نکرد و قیمت سرورها هم بنابر برآوردها دو هزار دلار بوده است.
 
به گفته وزیر ارتباطات، مجموع دارایی تلگرام برای ارائه خدمت‌ در ایران ۱۴۰ هزار دلار بود (با قیمت هر سرورها ۲ هزار دلار) که با قیمت دلار آن سال، ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. مجموع پهنای باند متصل تلگرام، ۳۲۰ گیگابیت برثانیه بوده که در پیک، ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه آن مصرف شده است.
 
جهرمی تاکید کرد: تفاهم صورت گرفته با تلگرام باعث شد صرفه‌جویی ارزی در خرید پهنای باند ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت شد که قیمت آن در سال ۹۶ حداکثر ماهانه ۳۰۰ هزار یورو بود. در ۹ ماه استقرار CDN های تلگرام در ایران ۲.۷ میلیون یورو صرفه‌جویی در پرداخت ارز برای خرید اینترنت انجام شد که با قیمت یورو در آن روز ۱۵ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که تمام این‌ها در صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد.
 
او افزود: آنچه که حاکمیت در مقطعی تقاضا کرده و به ما دستور داده بود انجام دهیم، انجام شد. نه منفعت مالی و نه چیز دیگری برای ما نداشته است.
 
به گفته آذری جهرمی، در گزارش‌ها هم آمده که بیش از 60 تا 70 درصد درخواست‌هایی که جمع‌بندی شده و برای تلگرام ارسال شده بود، در پنج مصداق مسدود شد. این همان چیزی است که شما امروز در طرح ساماندهی به دنبالش هستید.
 
او گفت: بنا به دلایلی چون تلگرام نپذیرفت مسایل امنیتی را محدود کند، دستگاه امنیتی ما هم به قوه قضائیه شکایت کرد و در روالی تلگرام مسدود شد.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه افرادی به قرارداد وزارت ارتباطات با تلگرام اشاره می‌کنند، توضیح داد: ما قراردادی با تلگرام نداشتیم و تفاهم بوده و به لحاظ حقوقی هم تفاهم با قرارداد متفاوت است. 
 
او افزود: یک روزی تلگرام در کشور فعالیت و اصولی را هم رعایت کرده و یک روزی هم بنابر تشخیص دستگاه امنیتی ایران به اصولی عمل نکرده است. دستگاه امینیتی هم به قوه قضائیه شکایت کرده و آن را مسدود کردند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.