امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 21, 2021
12:42 چهارشنبه، 30ام تیرماه 1400
کد خبر: 126656

تقویت امنیت سایبری خطوط لوله نفت و گاز آمریکا الزامی شد

 
وزارت امنیت داخلی آمریکا دستورالعمل امنیتی جدیدی را صادر کرد که مالکان و گردانندگان خطوط لوله نفت و گاز حساس این کشور را ملزم می کند حفاظتهای بیشتری در برابر حملات سایبری به عمل آورند.
 
این دومین دستورالعمل امنیتی است که سازمان امنیت حمل و نقل وزارت امنیت داخلی آمریکا از زمان وقوع حمله باج افزاری به سیستم خط لوله سوخت رسانی کلونیال پایپ لاین در دو ماه پیش، صادر کرده است.
 
حمله باج افزاری که اوایل ماه مه به شبکه رایانه شرکت کلونیال پایپ لاین صورت گرفت، این شرکت را مجبور کرد شبکه خط لوله اش که سوخت مورد نیاز ایالتهای شرقی آمریکا را منتقل می کرد را به مدت پنج روز تعطیل کند. این حمله سایبری و متعاقب آن تعطیلی شاه لوله اصلی انتقال سوخت به کرانه شرقی آمریکا، باعث کمبود سوخت و افزایش شدید قیمت بنزین شد. میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا تا ۱۳ ماه مه به سه دلار و دو سنت رسید که از سال ۲۰۱۴ کم سابقه بود.
 
جدیدترین دستورالعمل امنیتی دولت آمریکا مالکان و گردانندگان خطوط لوله نفت و گاز که به عنوان زیرساختهای حساس شناخته شده اند را ملزم می کند تدابیر ویژه ای برای حفاظت در برابر حملات باج افزاری و سایر تهدیدات متوجه سیستمهای فناوری اطلاعات و فناوری عملیاتی خود پیاده کند و طرحهای احتیاطی و ریکاوری امنیت سایبری را طراحی و اجرا کنند و به بازبینی طراحی معماری امنیت سایبری خود بپردازند.
 
دستورالعمل امنیتی اولیه از ماه مه سال ۲۰۲۱ مالکان و گردانندگان خطوط لوله نفت و گاز را ملزم کرد وقایع امنیت سایبری احتمالی یا تایید شده را به سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت وزارت امنیت داخلی گزارش کنند. همچنین یک هماهنگ کننده امنیت سایبری را به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته تعیین کنند و به بازبینی شیوه های فعلی و شناسایی هر گونه شکاف و تدابیر لازم برای پرداختن به ریسکهای مربوط به فضای سایبری بپردازند و نتیجه را در مدت ۳۰ روز به سازمان امنیت حمل و نقل و سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت گزارش کنند.
 
الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا در بیانیه ای اظهار کرد: این وزارتخانه از طریق دستورالعمل امنیتی فوق می تواند بهتر اطمینان حاصل کند که بخش خط لوله گامهای ضروری را برای حفاظت از فعالیتهایشان در برابر تهدیدات سایبری فزاینده برمی دارد و از امنیت اقتصادی و ملی آمریکا بهتر حمایت می کند.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا ماه گذشته اظهار کرده بود عوامل سایبری خرابکار قادر به تعطیل کردن شبکه برق آمریکا یا بخشی از آن هستند و خواستار همکاری فزاینده دولتی-خصوص در دفع حملات سایبری شده بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.