تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 24, 2021
15:24 شنبه، 2ام مردادماه 1400
کد خبر: 126735

اولین مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ساخته شده از لوازم الکترونیکی بازیافتی اهدا شد

 
«کیان یانگ» تیرانداز چینی در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر زنان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اولین مدال طلای این مسابقات که به صورت کامل از وسایل الکترونیکی بازیافتی تولید شده است را دریافت کرد.
 
کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو حدود چهار سال پیش اعلام کرد که قصد دارد مدال این مسابقات را با استفاده از فلزات گران‌بها برداشت شده از وسایل الکترونیکی اهدایی تولید کند. از طرفی دیگر مسابقات المپیک ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۲ ماه به تاخیر افتاد و باعث شد این کمیته برای برگزاری اولین دوره المپیک با مدال‌های منحصر به فرد خود زمان کافی داشته باشد.
 
در طول کمپین ساخت مدال‌ها از افراد درخواست شده بود تا وسایل الکترونیکی خراب خود مانند گوشی‌های موبایل، دوربین‌های دیجیتال، کنسول و لپ‌تاپ‌ها را به این کمیته اهدا کنند. در مدت ۱۸ ماه، این کمپین توانست ۴۷,۴۸۸ تن تجهیزات و همچنین بیش از ۵ میلیون گوشی موبایل به دست آورد.
 
۱۴ ماه پس از اجرای کمپین، کمیته برگزاری مسابقات به مقدار برنز حدود ۲۷۰۰ کیلوگرم مورد نظر خود دست پیدا کرد و تلاش آن‌ها برای ایجاد حدود ۵۰۰۰ مدال بازی‌های المپیک و پارالمپیک در ژاپن شروع خوبی به همراه داشت. در ادامه پس از گذشت ۱۸ ماه، کمیته فاش کرد که ۲۸.۴ کیلوگرم طلا (۹۳.۷ درصد از ۳۰.۳ کیلوگرم موردنظر) و ۳۵۰۰ کیلوگرم نقره (۸۵.۴ درصد از ۴۱۰۰ کیلوگرم مورد نظر) از همین روش جمع‌آوری شده است.
 
«کوههی اوچیمورا»، ژیمناست برنده مدال طلای المپیک ژاپنی که چهار سال پیش به راه‌اندازی این کمپین کمک کرد، توضیح داده بود:
 
«مدال‌های المپیک و پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از اندیشه و قدرت درک مردم برای جلوگیری از اتلاف ساخته خواهد شد. به عقیده من این موضوع حاوی یک پیام مهم برای نسل‌های آینده است.»
 
مسابقات امسال اولین دوره المپیک و پارالمپیک محسوب می‌شود که تمام مدال‌های آن از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. البته باید ذکر کرد که سال ۲۰۱۶ نیز چنین رویکردی برای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو برزیل در نظر گرفته شده بود و ۳۰ درصد از نقره استرلینگ که برای ساخت مدال‌ها کاربرد دارد از مواد بازیافتی مانند قطعات خودرو به دست آمده بود. با این وجود باید دید در مسابقات پاریس ۲۰۲۴ نیز از همین روش‌ها استفاده خواهد شد یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.