اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 25, 2021
16:32 یکشنبه، 3ام مردادماه 1400
کد خبر: 126782

سامانه‌های استراتژیک در آستانه بلوغ

 
 
تهران- ایرنا- ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی از مزایای دسترسی به ارتباطات پهن باند و خدمات آن برخوردار هستند.
 
پنجشنبه هفتم شهریور ۱۳۹۲، برای ارائه گزارشی از وضعیت نامساعد و تنگناهای آن روزهای فاوای کشور و همچنین تبیین جایگاه، اهمیت و برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت و بویژه اشتغال جوانان و کارآفرینان کشور همراه محمود واعظی وزیر وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین جلسات حوزه فاوا در دولت یازدهم را در خدمت رییس جمهوری داشتیم.
 
دولت یازدهم فاوای کشور را در نهایت از هم پاشیدگی و گسیختگی، قلّت ظرفیت‌های ملی زیرساخت های توسعه ای که شامل شبکه محدود موبایل نسل ۲، عدم پوشش بخش زیادی از شهرها و تقریبا عموم روستاها در دیتا و موبایل، فقدان زیرساخت های دسترسی دیتا برای عموم مردم و نهادها و بنگاه ها و انچه که هم وجود داشت در تحت یک قاعده نانوشته وغیر منطقی با حداکثر سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه فاقد توان پاسخگویی به نیازهای شتابنده و همه جانبه کشور بود، تحویل گرفت.
 
رییس جمهوری با دقت و هوشیاری در آن جلسه تمام محورهای ارائه شده را بویژه ظرفیت اشتغال زایی دانش بنیان و تسهیل گری اشتغال و کسب و کار همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی را به چالش کشیدند و جلسه معمول نیم ساعته به بیش از چند ساعت و مشارکت به بحث مسولان اقتصادی حاضر منتهی شد و پس از آن بطور مرتب در خلال جلسات متعدد پیگیر اهداف مذکور در آن جلسه بویژه فرصت‌های جدید اشتغال و تحول عظیم بخش فاوای کشور بودند.
 
آزادسازی تحولات فناورانه و در پی آن  صدور مجوزهای موبایل نسل ۳و۴  صورت گرفت، در حوزه فاوا گام استراتژیکی بود که همراه با دستور اجرای برنامه جامع نقشه راه توسعه  دولت الکترونیک  که در اولین جلسات شورای فناوری اطلاعات به ریاست معاون اول رییس جمهوری به تصویب رسیده بود، سکوی هدایت شتابان و توفانی پیشرفت برنامه های فناوری اطلاعات کشور را در سختی تمام و مرارت های مخالفت‌های ناآگاهانه از ضرورت‌های رشد وتوسعه نوین کشور با هدایت و حمایت سنگین رییس جمهوری و ناوبری مدبرانه آقای واعظی و البته در سایه حمایت های مقام معظم رهبری برپا کردند.
 
گام‌های بعدی، تصویب انواع مصوبات قانونی مورد نیاز در مجامع عالی کشور مثل هیات وزیران، شورایعالی فضای مجازی، شورایعالی اداری و شورای اجرایی فناوری اطلاعات همراه با تخصیص منابع عظیم مالی برای گسترش ظرفیت های ملی سنگ بنای زیرساخت های رشد و توسعه نوین کشور را مستحکم کرد.
 
در این راه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم سرمایه گذاری اساسی صورت گرفت و تداوم آن در بخش گسترش پوشش  نسل ۳و۴ و دیتا موبایل ودیتا به همه شهرهای کمتر توسعه یافته و تقریبا به همه روستاهای بالای کشور در دولت دوازدهم با تلاش محمد جواد آذری جهرمی ادامه یافت. امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و بیش از ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی از مزایای دسترسی به ارتباطات پهن باند و خدمات بر روی آن بهره می‌برند.
 
این حرکت تحولی عظیم علاوه بر تامین بستر تعاملات بسیار وسیع ملی بین آحاد مردم، بنگاه‌ها و نهادها، کاهش هزینه ها و سهولت فراوان در امور زندگی جاری مردم و افزایش همبستگی‌ ملی، عامل شتاب دهنده ایجاد بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان  و صدها هزار فرصت شغلی سالانه در کشور شده است.
 
اثر فوق استراتژیک این سرمایه گذاری بموقع در شرایط بحرانی کرونایی کشور و قطع بسیاری از پیوستگی‌هایی اجتماعی و اداری برای قرنطینه و حفظ سلامتی مردم برهمگان آشکار شد. مخالفان آن روز در دستگاه‌های مختلف اولین بهره برداران نشست های ویدیویی از راه دور بر بستر شبکه ملی اطلاعات امروز شدند و بر خوان نعمت ارتباطات با ظرفیت کشور که حاصل راهبردهای رییس جمهوری و مدیریت پرتلاش وزرای بخش در سایه حمایت بی دریغ رهبری معظم کشور بدست آمده نشستند و کماکان برطبل طلبکاری غیرمنصفانه هم پیوسته می کوبند که شبکه ملی کو و کجاست در حالی که بر روی همین بستر زندگی و کسب وکار و البته انتقاد می‌کنند.
 
در دوسال اخیر با ممارست و صرف وقت مستقیم شخص رییس جمهوری جلسات شورای اجرایی فاوای کشور در بالاترین سطح مدیریت و عملیات تشکیل شده و پیگیری منظم دبیرخانه و شخص رییس دفتر ریس جمهوری سامانه‌های استراتژیک کشور یکی بعد از دیگری به بلوغ مناسب برای ارائه خدمات مربوط به آحاد مردم در سراسر کشور رسیده و بتدریج در اختیار عموم رونمایی شده که تعداد مهمی از آنها امروز به قطعیت اجرایی رسیدند و با بهره گیری از زیرساخت‌های یکپارچه ایجاد شده بتدریج با رفع تعارضات منافع بخشی در اختیار رشد و توسعه ملی قرار می‌گیرند.
 
اکنون مردم در سراسر ایران از جمله شهر وروستا بر بستر شبکه ملی اطلاعات و سامانه‌های برپا شده دولتی و خصوصی با یکدیگر مرتبط بوده ، انواع مبادلات کالا و خدمات و پرداخت را بطور شبانه روزی انجام می‌دهند، بنحوی که در سال ۹۹ با رشد  ۱۰۸ درصد از نظر تعداد و ۸۳ درصد از نظر مبلغ افزایش داشته است.
 
همچنین شفافیت عملکردها روز به روز بیشتر و بر توان امنیت ملی کشور افزوده شده است و مدیران در سطوح مختلف بطور نسبتا کاملی می‌توانند چرخه فعالیت حوزه مسولیت خویش را بطور برخط نظارت و هدایت کنند و صدها امکان دیگر فراهم شده است و با تداوم این تلاش ها در آینده نزدیک شاهد شکوفایی وسیع اقتصاد دیجیتالی هوشمند دانش بنیان باشیم.
 
اجازه می‌خواهم به عنوان نماینده ای از جامعه تخصصی فاوا  و مدیران عملیاتی کشور و در نقش کسی که در طی دوران نزدیک به چهار دولت اخیر جمهوری اسلامی در خدمت طرح و برنامه واجرای این اهداف حیاتی از نزدیک و گاه محوری بوده ام ، به سهم خود از همت  و حمایت ، راهبردها وتلاش‌های بی دریغ رییس جمهوری  و وزرای ایشان قدردانی کنم و مطمِئن هستم این زحمات بر جریده تاریخ توسعه ملی کشور حک خواهد شد.
 
 نماینده ویژه دولت در امور دولت الکترونیک
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.