اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 1, 2021
16:48 یکشنبه، 10ام مردادماه 1400
کد خبر: 127083

گوگل و فیسبوک اولین شرکت‌هایی که واکسن کووید-۱۹ را اجباری کردند

 
 
بسیاری از شرکت‌ها برای بازگشایی در پاییز آماده می‌شوند، اما چگونگی این بازگشایی هنوز به طور کامل مشخص نیست؛ مثلا آیا کارکنان باید واکسینه باشند. شرکت‌های تکنولوژی یکی از اولین بازیگرانی هستند که جبهه‌گیری خود در این باره مشخص کرده‌اند: کارکنان برای بازگشت به ادارات باید واکسینه شوند.
 
 به نقل از ریکود، گوگل و فیسبوک، دو شرکت بزرگ تکنولوژی جهان، هفته گذشته اعلام کردند که تمام کارکنان برای بازگشت به دفاتر این شرکت‌ها باید واکسینه شوند. گوگل اولین شرکتی بود که این موضوع را اعلام کرد و چند ساعت بعد فیسبوک نیز همین رویکرد را به اطلاع کارکنان خود رساند. این خبر درحالی منتشر شده که دولت آمریکا در روند واکسیناسیون بزرگسالان به مشکل خورده و انتشار نسخه دلتا باعث آغاز همه‌گیری تازه‌ای در این کشور شده است. بایدن هنوز اجباری را برای واکسیناسیون در سطح فدرال اعمال نکرده و درنتیجه شرکت‌ها اعمال قدرت برای جلوگیری از شیوع ویروس در محل کار را ضروری دانستند.
 
شرکت‌های تکنولوژی برخی از اولین مکان‌هایی هستند که در ابتدای پاندمی دورکاری را اجباری کردند و حالا برخی از این شرکت‌ها دوباره پیشتاز حرکت تازه‌ای شده و واکسیناسیون پیش از بازگشت به دفتر کار را اجباری کرده‌اند. پس از اقدام این شرکت‌ها، بازیگران غیر از تکنولوژی نیز این روند را دنبال می‌کنند. نتفلیکس نیز به زودی اجبار به واکسیناسیون را برای بازیگران و افراد پشت صحنه اجباری می‌کند.
 
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یک پست وبلاگی که برای اعلام این پیش‌نیاز‌ها منتشر شد اعلام کرد: «من امیدوارم این اقدامات آرامش خاطر بیشتری پس از بازگشایی ادارات حاصل کند.» گوگل نیز تاریخ بازگشت کارکنان به ادارات را از سپتامبر تا اکتبر به تعویق انداخته و دلیل آن را نگرانی درمورد نسخه دلتای این بیماری دانسته است. گوگل همچنین به ۲۰ درصد از کارکنان اجازه می‌دهد که به طور کامل دورکاری کنند و ۶۰ درصد دیگر نیز تنها چند روز در هفته باید در ادارات حضور داشته باشند.
 
لوری گولر، رئیس بخش جذب نیرو در فیسبوک، بیانیه‌ای را منتشر کرد و گفت هر شرکتی که قرار است به صورت حضوری در آمریکا آغاز به کار کند باید تمام کارکنان را واکسینه کند. گوگل و فیسبوک می‌گویند برای کسانی که به دلایل درمانی یا دلایل دیگری قادر به تزریق واکسن نیستند نیز تمهیداتی را در نظر گرفته است. گولر در بیانیه‌ای نوشت: «ما به همکاری با متخصصان ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که برنامه‌های بازگشت به اداره ما سلامت و امنیت افراد را در اولویت قرار می‌دهد.»
 
اجبار و الزام واکسیناسیون برای کارکنان در قوانین فدرال، قانونی شناخته شده است. دادگاه‌ها اخیرا پرونده‌هایی که از اجبار به واکسیناسیون در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اعتراض داشتند را رد کرده‌اند.
 
دفتر اصلی گوگل و فیسبوک هر دو در سیلیکون‌ولی که یک منطقه با نرخ واکسیناسیون بالا در آمریکا است قرار دارند. اما این شرکت‌ها بین‌المللی هستند و از تمامی طیف‌های سیاسی و عقاید مختلف کارمند دارند.
 
به نظر می‌رسد که کارکنان گوگل در حال حاضر از اجبار به واکسیناسیون حمایت می‌کنند و البته برخی کارکنان تاثیرگذاری واکسن‌ها را زیر سوال برده و می‌گویند گوگل حق اجبار چنین موضوعی را ندارد.
 
با توجه به وجهه سیاسی واکسن در آمریکا، بسیاری از رهبران محافظه‌ کار به سختی از واکسن پشتیبانی کرده و از آن انتقاد کرده‌اند.
 
با این حال اکثر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی رویکرد یکسانی را در پیش گرفته و سعی دارند خود را با واقعیت‌های دوران پاندمی وفق دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.