اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 4, 2021
17:14 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1400
کد خبر: 127192

با همکاری آسیاتک و مبین‌وان کیش، پلتفرم VOD «تماشاخونه» توسعه پیدا می‌کند

 
تماشاخونه که پیش‌تر به عنوان پلتفرم VOD آسیاتک به حساب می‌آمد و دو سالی از فعالیت آن می‌گذرد حالا با مشارکت شرکت مبین وان کیش و همکاری آنها با آسیاتک مسیر جدیدی را آغاز کرده است. مبین وان کیش با گرفتن سهمی سی درصدی از پلتفرم تماشا خونه با آورده نقدی ۱۰ میلیارد تومانی، قصد دارد با قدرت بیشتری به کار تماشاخونه در بازار VODها ادامه دهد.
 
بازار پلتفرم‌های VOD در روزهای کرونایی بیشتر از همیشه رشد کرد و تمامی آمارهای رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که این پلتفرم‌ها جزو معدود پلتفرم‌های برنده در بین بازیگران استارتاپی کشور در شرایط کرونایی بودند.
 
سال ۹۹ را می‌توان سال پا گرفتن این کسب و کارها دانست به طوری که فیلیمو در گزارش سال گذشته خود اعلام کرده بود کاربران این پلتفرم ماهانه ۳۶ میلیون گیگابایت مصرف می‌کنند. نماوا نیز رقمی تقریبا مشابه همین عدد دست یافته و با احتساب بازیگران دیگری همچون فیلمنت و لنزور و فیلم‌گردی و… می‌توان به طور تقریبی گفت ماهانه ۱۰۰ میلیون گیگابایت ترافیک از سمت کاربران VODها مصرف می‌شود. این بازار هیجان انگیز به طوری داغ بوده که شرکت‌های بزرگی چون بازار و مایکت هم اخیرا به آن ورود کردند و شرکت‌های قدیمی مانند فیلمنت نیز بعد از مدتها دوباره خودشان را در این بازار احیا کردند تا سهمی از این رشد ناگهانی داشته باشند.
 
 
«محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که تماشاخونه از مدت‌ها پیش در دسترس کاربران بوده اما اخیرا فعالیت‌های خود را بسیار محدود کرده بود. او می‌گوید این همکاری جدید باعث می‌شود که اتفاقات تازه‌ای برای تماشا خونه و مخاطبین آن راه بیفتد: «تماشاخونه حالا با شریک تجاری جدیدی که دارد به عنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه VODها گام برمی‌دارد. تولید محتوای جدید و به روز و توسعه زیرساخت‌های فنی تماشاخونه نقشه راهی است که با این همکاری به وجود آمده است.»
 
یوسفی زاده تولیدات اختصاصی این VOD را دور از انتظار نمی‌بیند و در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تماشاخونه در واقع ری‌برند شود و یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «تماشاخونه قرار است به صورت مستقل‌تری به فعالیت خود ادامه دهد. تیمی مستقل برای آن شکل بگیرد و مدیرعاملی برایش تعیین شود و این تیم به صورت جداگانه و با رویکردی جدی‌تر در این عرصه قدم بردارند.»
 
تماشاخونه در سالیان گذشته اقدام به دوبله برخی آثار معروف سینمایی و تلویزیونی جهان می‌کرد اما طی ماه‌های اخیر عملا رشد و توسعه‌ای در آن دیده نمی‌شد. این پلتفرم هم به صورت اپلیکیشن در گوشی‌های اندرویدی و تلویزیون‌های هوشمند در دسترس است و آنطور که یوسفی زاده به دیجیاتو می‌گوید ترافیک مصرفی آن کماکان برای کاربران آسیاتک رایگان محاسبه خواهد شد.
 
با توجه به اینکه دیگر بازیگر بزرگ حوزه FCPها یعنی شاتل پیش از این پلتفرم نماوا را بالا آورده بود و توانسته بود با آن به بازیگر دوم حوزه VODها تبدیل شود، حضور دیگر بازیگر جدی FCP کشور به صورت دقیق‌تر در این بازار با پلتفرم تماشاخونه نویدبخش رقابتی تازه در بازار این پلتفرم‌ها می‌دهد؛ رقابتی که تولید محتوای خوب در آن حرف اول و آخر را می‌زند و این مساله می‌تواند در نهایت به به نفع تماشاگران باشد.
 
تماشا خونه از مهرماه سال ۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود و مجوزهای لازم را از ساترا برای فعالیت در این عرصه گرفته بود.
 
شرکت مبین وان کیش که دیگر سهامدار این پلتفرم به حساب می‌آید با نام اوان نیز در بازار فرابورس حضور دارد و یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که در زیرمجموعه هلدینگ تدبیر ایران قرار دارد. حوزه فعالیت این شرکت ارزش‌افزوده، فروش شارژ، بازی‌های رایانه‌ای و ای.پی.آی پلتفرم بود که حالا با این همکاری رسما به حوزه VODها نیز وارد شده است. آسیاتک از دیرباز همکار تجاری این شرکت به حساب می‌آمد و حالا این همکاری ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. با توجه به حضور شرکت‌هایی چون شرکت رایمون مدیا در کنار مبین وان کیش می‌توان به این مساله امیدوار بود که این VOD در زمینه تولید انیمیشن نیز اقدامات بزرگی بردارد. یادآور می‌شود رایمون مدیا بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه های ویژه دیجیتال در ایران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.