اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 23, 2021
11:16 دوشنبه، 1ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127786

فیس بوک مجبور به شفاف سازی درباره پربازدیدترین محتواها شد

 
فیس بوک تحت فشار انتقادات، گزارشی از پربازدیدترین محتواها را در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ منتشر کرد.
 
 به نقل از ورج، فیس بوک اواخر روز شنبه (به وقت آمریکا) گزارش پربازدیدترین محتوا در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرد. این درحالی است که قبلاً فاش شده بود این پلتفرم اجتماعی از انتشار گزارش خودداری کرده زیرا ممکن بود گزارش به جایگاه آن آسیب بزند.
 
نخستین بار نشریه نیویورک تایمز به گزارش پربازدیدترین محتوای فیس بوک در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ میلادی اشاره کرد. طبق اطلاعات موجود در بازه ژانویه تا مارس ۲۰۲۱، گزارشی خبری درباره ارتباط فوت پزشکی با دریافت واکسن کووید ۱۹ پر بازدیدترین محتوای این شبکه اجتماعی بود.
 
روز شنبه اندی استون مدیر بخش سیاست ارتباطات فیس بوک در توییتی اعلام کرد: انتقادات به عدم انتشار این گزارش ناعادلانه است و سعی کرد پیچیدگی‌های بررسی پربازدیدترین ها را توضیح دهد.
 
او در این باره نوشت: رسانه‌های خبری درباره فوت پزشکی اهل جنوب ایالت فلوریدا گزارشی نوشتند. هنگامیکه پزشکی قانونی دلیل مرگ وی را اعلام کرد، نشریه شیکاگو تریبیون آپدیتی به گزارش اصلی خود افزود اما نیویورک تایمز این کار را نکرد. آیا کار درستی است که گزارش تایمز را به دلیل انتشار اخبار جعلی درباره کووید ۱۹ حذف کرد؟
 
استون در ادامه افزود: البته نه. هیچکس چنین حرفی نمی‌زند و من هم نمی گویم. اما همین شرایط نشان می‌دهد تعیین اخبار جعلی چه کار سختی است.
 
به گفته استون دلیل فیس بوک برای عدم انتشار گزارش مذکور، ایجاد اصلاحاتی در سیستم بررسی گزارش‌ها بود. البته او درباره ماهیت اصلاحات توضیح بیشتری نداده و فقط لینک گزارش پربازدیدترین محتوا در سه ماهه نخست را منتشر کرده است.
 
فیس بوک در ۱۸ آگوست گزارشی درباره پربازدیدترین محتوا در بازه آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ میلادی (دومین سه ماهه سال جاری میلادی) منتشر کرد. این گزارش تصویر بهتری از شرکت نشان می‌داد و طی آن اعلام شده بود پر بازدید ترین محتوا در این بازه یک پازل کلمات است. دومین محتوای پر بازدید فیس بوک نیز پستی بود که از کاربرانی با بیش از ۳۰ سال سن می‌خواست تا اگر جوان‌تر به نظر می رسند، تصویری از خود منتشر کنند.
 
همچنین طبق گزارش سه ماهه دوم فیس بوک، پربازدیدترین دامنه‌ها نیز یوتیوب، یونیسف، اسپاتیفای و سی بی اس نیوز بوده‌اند. میان ۱۰ لینک پر بازدید در فیس بوک یک گیف از بچه گربه‌ها و صفحه پاسخگویی یونیسف برای واکنش به بحران کووید ۱۹ هند نیز دیده می‌شود.
 
هنوز مشخص نیست چرا فیس بوک تصمیم گرفته گزارش‌هایی از محتوای پر بازدید خود منتشر کند اما انتقادات درباره شیوه کنترل اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی افزایش یافته است.
 
جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر خواسته اقدامات بیشتری برای مقابله با اخبار جعلی و محتوای گمراه کننده مربوط به واکسن‌های کووید ۱۹ انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.