تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

August 24, 2021
11:26 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127825

کمبود جهانی تراشه برخی تولیدکنندگان را مجبور به خرید چیپ‌های تقلبی کرده است

 
کمبود جهانی تراشه باعث شده که برخی تولیدکنندگان مجبور شوند از شرکت‌های غیرمعتبر و ناشناس اقدام به خرید چیپست موردنیاز خود کنند تا خط تولیدشان دچار مشکل نشود و این روند باعث بازارگرمی سازندگان تراشه‌های تقلبی شده است.
 
کمبود جهانی تراشه یکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، لوازم خانگی و خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این شرایط باعث شده حجم تولید کارخانه‌ها به شدت کاهش پیدا کند. در این بین گفته می‌شود بازار فروش تراشه از سوی منابع غیرمعتبر و شرکت‌های متفرقه باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.
 
تولیدکنندگان مایوس از وضعیت کمبود تراشه ظاهرا به فروشندگان و منابع غیرمعتبر روی آورده‌اند. در حال حاضر بازار چیپست با تقاضای بسیار بالایی روبرو است و برخی تامین‌کنندگان اصلی بازار، قدرت پاسخگویی به این نیاز را ندارند. همه‌گیری کرونا نیز در این میان باعث تشدید کمبود جهانی تراشه شده است.
 
همه این مشکلات دست به دست یکدیگر داده‌اند تا تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی بعضا مجبور شوند تراشه موردنیاز خود را از منابع غیرمعتبر بازار خریداری کنند. به گزارش «TechRepublic» در حال حاضر بازار کلاهبرداری نیمه هادی شدت گرفته و این شرکت‌ها بعضا تراشه‌های تقلبی می‌فروشند.
 
این در حالی است که تجهیز خط تولید تراشه، پروسه مخصوص خودش را دارد. «جان آناند»، تحلیلگر و مدیر تیم زیرساخت شرکت تحلیلگر فناوری اطلاعات  Info-Tech می‌گوید:
 
«بسیاری از تقلب‌ها و کلاهبرداری‌ها فقط به این دلیل اتفاق می‌افتند که خریداران تحت فشار قرار می‌گیرند.»
 
جان آناند اشاره می‌کند که ساخت کارخانه‌های گران‌قیمت تولید تراشه کار ساده‌ای نیست و امکانات اتاق تمیز تولید تراشه به تنهایی ۱۰۰۰ برابر شرایط و پیچیدگی‌هایی سخت‌تر از اتاق عمل جراحی دارد و به ۲ تا ۴ میلیون گالن آب فوق العاده تمیز در روز نیاز دارد.
 
«مایک برزا»، تکنسین اصلی امنیت در سینوپسیس می‌گوید: «ساخت تاسیسات کارخانه تولید تراشه حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد و پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از عرضه چیپ‌های تقلبی راهکارهایی برای علامت‌گذاری الکترونیکی در نظر گرفته شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.