تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 25, 2021
11:33 چهارشنبه، 3ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127865

صدای بخش خصوصی؛ رکن نهم برنامه‌های ارائه‌شده

 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در بیانیه‌ای ضمن اعلام موضع در مورد سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، نظرات خود را به عنوان رکن نهم برنامه‌های ارائه شده با عنوان «صدای بخش خصوصی» منتشر کرد.
 
در بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آمده است: برخی از تشکل‌های صنفی در آستانه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت جدید، برای سهم‌خواهی و تضمین همکاری در دوره چهار ساله فعالیت وزیر و گاهی بدون توجه جدی و عمیق به سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی، به صدور پیش دستانه بیانیه حمایت مبادرت می‌ورزند. در این میان اما سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با نگاه کارشناسی، برنامه محور و فنی خود به بررسی و تحلیل سوابق و برنامه‌های جناب آقای دکتر زارع پور، وزیر پیشنهادی محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام کرده است.
 
در ادامه آمده است: در معرفی دکتر زارع‌پور به عنوان وزیر پیشنهادی و تحلیل برنامه ارایه‌شده ایشان به مجلس، ضمن استقبال از جوان بودن ایشان و تحصیلات در دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان و نیز موافقت حداکثری با مواردی همچون هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی در افق ۱۴۰۴، الکترونیکی کردن ۱۰۰ درصدی خدمات پرکاربرد دولتی و ارائه خدمات به صورت یکپارچه، مطابقـت بـا الگوهـای موفـق در کشـورهای دنیـا درمورد تنظیم مقررات و ارتباطات و ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی؛ باید گفت، به دلیل آنکه حوزه فاوا همواره در لبه فناوری‌های نوین قرار دارد، لذا برای نیل به اهداف تعیین شده در برنامه پیشنهادی، نیازمند حفظ و نگهداشتِ آن در برابر مخالفان شفافیت و "فناوری‌هراسان" هستیم.
 
صاحبان کسب و کارهای حوزه ICT منتظر اعلام موضع شفاف تصمیم‌سازان در مورد فیلترینگ، طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی، قانونگذاری در حوزه فناوری‌های نوظهور، استفاده حداکثری از فضای مجازی، مجوززدایی، خودتنظیم‌گری، اقناع (و نه تحمیل) استفاده از شبکه ملی اطلاعات، مواجهه با سوءاستفاده از نام تولید داخل و تولید گلخانه‌ای به جای صادرات تولیدات داخلی، نگاه همه‌جانبه به امنیت سایبری به دور از برخوردهای سلبی و محدودکننده با کسب‌وکارها، براساس واقعیت‌های اقتصادی مبتنی بر منافع ملی، پذیرش نظارت مشاوران حوزه فاوا همانند مهندسین مشاور صنعت ساختمان، سلامت الکترونیک، تعدد نهادهای متولی مجوزدهنده، توجه ویژه به توسعه پهنای باند ثابت کشور، چگونگی استفاده بهینه از ظرفیت پست بانک-که در برنامه پیشنهادی به آن توجه نشده است-، تعامل بالغانه با فناوری‌های نوظهور مالی، پذیرش واقعیت تحریم‌های وسیع بین‌المللی و پرهیز از "خود تحریمی" هستند.
 
راهبری حوزه وسیع فاوا به ویژه در زمینه فناوری‌های نوظهور صرفا با اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست و تمهید فرماندهی واحدی در کل دولت و حاکمیت ضرورت دارد. لذا به منظور هم‌افزایی حداکثری، لازم است علاوه بر هماهنگی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز ملی فضای مجازی، مدیران ارشد فناوری (CIO) تمامی دستگاه‌های حاکمیتی با محوریت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (و در تعامل با صنف) همسو شوند.
 
پس از اخذ رای اعتماد، لازم است برنامه عملیاتی با زمانبندی اجرایی بر اساس واقعیت‌ها و پتانسیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شود تا درصورت عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در بازه‌های زمانی مورد نظر، امکان بازطراحی و استفاده از برنامه‌های جایگزین برای نیل به اهداف دولت سیزدهم در حوزه فاوا محقق شود. نکته مهم بررسی مستمر میزان پیشرفت برنامه‌ها و نحوه رفتار وزیر در صورت عدم حصول به نتایج مندرج در برنامه‌های پیشنهادی است که به صورت معمول در برنامه‌های پیشنهادی وزرا مغفول مانده است.
 
این سازمان با رصد دقیق و مداوم فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ۴ سال پیش رو، از تمام ظرفیت خویش در حمایت از تصمیمات فنی و حرفه‌ای و همچنین اعلام نقدها و کاستی‌ها استفاده خواهد کرد و عمیقا بر این باور است که ضمانت اجرای برنامه‌های پیشنهادی اخذ مشورت و پذیرش و اعمال نظر بخش خصوصی، نه به شکل شعاری و صرفا بخشنامه‌ای، بلکه با قبول و باور به این واقعیت که می‌بایست تصمیمات در مورد کسب و کارها را فعالینی اخذ کنند که بهای اصلی تصمیمات را پرداخت می‌کنند و تبعات آن را می پذیرند. لذا حاکمیت، ضمن کاهش تصدی‌گری، بهتر است به سیاستگذاری و نظارت هدفمند بپردازد.
 
در انتهای این بیانیه تاکید شده است: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن آرزوی توفیق در کسب "رای اعتماد حداکثری" آقای زارع پور، در تکمیل "ارکان هشت‌گانه برنامه ارایه‌شده ایشان به مجلس" نظرات خویش را با عنوان "رکن نهم – صدای بخش خصوصی" به تفکیک رئوس برنامه‌های پیشنهادی ایشان، به جز دو بند آخر، صنعت فضایی و خدمات پستی (که فعلا در حوزه فعالیت کمیسیون‌های تخصصی این سازمان قرار ندارد) به شرح پیوست اعلام می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.