تلفن همراه

گوشی

August 30, 2021
11:40 دوشنبه، 8ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127999

واکنش ستاد مبارزه با قاچاق به ضرب‌الاجل وزیر اقتصاد برای غیرحضوری شدن فرایند رجیستری

 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به ضرب‌الاجل وزیر اقتصاد برای غیرحضوری شدن فرایند رجیستری به شفاف‌سازی سوابق موضوع پرداخته و اعلام کرد از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری کند، استقبال می‌کنیم.
 
«حمیدرضا دهقانی‌نیا» با اشاره به دستور وزارت اقتصاد برای تشکیل کارگروه ویژه در جهت غیر حضوری شدن کامل فرایند رجیستری، درباره دلایل انتخاب این فرایند شفاف‌سازی کرده و گفت:
 
« قبل از دی‌ماه ۹۹، ثبت مسافری به‌صورت اینترنتی و بدون احراز حضوری مسافر در مبادی ورودی کشور انجام می‌شد. اما این امر منجر به سوء استفاده متخلفان با دسترسی به اطلاعات هویتی مسافران در شرکت‌های حمل‌ونقل، آژانس‌های مسافرتی و یا دیگر بخش‌های مرتبط شده و هم‌زمان با مسافرت مسافر با صدور سیم‌کارت به نام وی بدون اطلاع ایشان، گوشی قاچاق خود را ثبت و آن را تطهیر می‌کردند. این موضوع سبب ورود سیل انبوهی از شکایات به مراجع قضائی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های درگیر در طرح شده بود تا جایی که اعتراض دادستانی کل کشور را نیز در پی داشت.»
 
به گفته وی دادستان کل کشور طی مکاتبه‌ای در مهرماه ۹۸ با وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، ضمن صدور دستور اصلاح رویه موجود مسافری، خواستار اظهار کالا در مبادی و ثبت پس از احراز هویت دقیق مسافر، طی تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی شد. از همین روی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از همان زمان، پیگیری موضوع را آغاز کرد و با توجه به پیچیدگی‌های اجرا، در نهایت فرایند ثبت گوشی مسافری برای اتباع غیر ایرانی از ۱۳خرداد ۹۹ و برای اتباع ایرانی از اول دی ماه سال گذشته، منوط به احراز حضوری مسافر و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور شد.
 
سخنگوی طرح رجیستری اعتقاد دارد در نتیجه این اقدام، ضمن صیانت از حقوق مسافر برای ثبت گوشی همراه خود، از سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق جلوگیری شده است: «در حال حاضر، مسافر پس از احراز هویت و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور، یک ماه فرصت دارد تا از طریق درگاه اینترنتی گمرک نسبت به پرداخت حقوق ورودی اقدام نماید.»
 
قطعی سامانه داخلی گمرک مشکل‌زاست
دهقانی‌نیا در ادامه، بخش بزرگی از ایستایی و ایجاد صف موجود در مبادی ورود کشور که وزیر اقتصاد نیز به آن اشاره کرده بود را ناشی از قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک و کم‌توجهی به پیشنهادهای این ستاد در مورد اصلاح فرایند دانست:
 
«قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک که در بازدید حضوری نماینده‌های این ستاد در سال قبل از فرودگاه امام (ره) نیز مشهود بود با وجود قابل‌حل بودن، متاسفانه تاکنون رفع نشده است. یکی از مهم‌ترین پیشنهادهایی که از همان ابتدا ارائه شد این بود که گمرک در سایت اینترنتی خود امکان اخذ اطلاعات هویتی و همچنین مشخصات گوشی را برای مسافران پیش از حضور در مبادی ورود کشور فراهم کند و تنها ثبت نهایی کالا منوط به احراز حضوری مسافر و کالای همراه وی در مبادی ورود کشور باشد. در این صورت وقتی مسافر در مبادی کشور حضور یافت کارشناس گمرک می‌تواند از طریق جستجوی کد ملی وی، اطلاعات اظهاری را با کالا تطبیق داده و در صورت تایید، وی را مجاز نماید تا یک ماه پس از تاریخ ورود، نسبت به پرداخت حقوق ورودی از طریق سایت اینترنتی گمرک اقدام نماید که متاسفانه این پیشنهاد نیز اجرایی نشد.»
 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان ضمن اعلام آمادگی کامل برای شرکت در کارگروه مدنظر وزیر اقتصاد در راستای اصلاح فرایند رجیستری، اعلام کرد این ستاد از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری کرده و خطر سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق را مجددا بازنگرداند، استقبال می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.