تلفن همراه

گوشی

August 30, 2021
14:33 دوشنبه، 8ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128006

رجیستری حذف نمی‌شود، فرآیندها اصلاح می‌شود

 
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به تصمیم برای حذف رجیستری حضوری از مبادی ورودی، گفت: قرار نیست فرایندهای رجیستری حذف شود، بلکه بناست در جهت اصلاح و منطبق بر شرایط، اصلاح شود.
 
 ‌ طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد که از ابتدا با چالش‌هایی همراه بود. یکی از این راه‌های دور زدن رجیستری در ابتدا، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ زیرا افرادی که به این شیوه گوشی‌های خود را وارد می‌کردند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند و پس از آن نیز برخی واردکنندگان غیررسمی و قاچاقچیان گوشی برای استفاده از گوشی‌های قاچاق، از اطلاعات مسافران واقعی استفاده می‌کردند.
 
برای مقابله با این موارد، گمرک ایران سال گذشته اعلام کرد بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در راستای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات مسافرین ورودی برای رجیستری گوشی تلفن همراه،  اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران، از مهرماه ۱۳۹۹ صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شده و از هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، توسط مسافران ممانعت می‌شود.
 
با وجود این همان زمان، انتقادات بسیاری از سوی مسافران به دلیل شکل‌گیری صف‌های طولانی و معطلی چندساعته در مبادی ورودی برای رجیستری گوشی موبایل مطرح بود، آن هم در شرایط کرونایی موجود که موجب ایجاد آسیب‌هایی برای مسافران و البته کارکنان گمرک شده بود.  از سوی دیگر، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که در برخی مبادی زمینی عده‌ای سودجو جهت کسب منفعت شخصی و دریافت امتیاز رجیستری گوشی، اقدام به ورود و خروج افراد از کشور و خرید و فروش حق رجیستری کرده‌اند که خود مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود.
 
در این راستا به تازگی، معاون فنی گمرک ایران عنوان کرد طی بررسی‌های صورت‌گرفته در رابطه با رجیستری گوشی تلفن همراه و همچنین تاکید وزیر اقتصاد بر ضرب‌الاجل حذف فرآیند حضوری رجیستری، مقرر شده است که با تشکیل کارگروهی در رابطه با حذف عملیات رجیستری در مبادی ورودی گمرک و انجام کاملا غیرحضوری آن تصمیم نهایی اخذ شود.
 
البته در این میان شائبه‌ای برای برخی ایجاد شده که قرار است فرآیند رجیستری گوشی حذف شود که در این راستا، محمدرضا عالیان -سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- با بیان اینکه فرایندهای رجیستری حذف نمی‌شود و فقط در جهت بهبود اصلاح و منطبق بر شرایط می‌شود، به ایسنا توضیح داد: انجام رجیستری در مبادی قانونی به دلیل اظهار گمرکی با صف و گلایه مسافران روبرو می‌شد. از طرفی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب، برخی از مسافرها بدون اطلاع از رویه‌های رجیستری، از الزام رجیستر شدن در گمرک فرودگاهی مطلع نمی‌شدند. به همین دلیل بنا شده فرایند را به شکلی بررسی کنند تا مسافر بدون صرف وقت، معطلی در صف و انجام تشریفات غیرضروری بتواند از حق خود استفاده کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که با غیرحضوری شدن فرآیند رجیستری، آیا باز هم امکان دور زدن این فرآیند و خرید و فروش پاسپورت تکرار نمی‌شود، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا همین موضوع است که بنا شده در کمیسیون تخصصی مورد بحث قرار گیرد. طبیعتا تا جایی که این رویه به نقطه ایده آل خودش برسد، سعی و خطاهایی صورت می‌گیرد، اما نهایتا باید به جایی ختم شود که کمترین بروکراسی و گرفتاری برای مردم ایجاد شود. همچنین یکی از مشکلات این روش، الزام رجیستری گوشی‌های دست‌دوم بود که مسافر از خارج همراه خودش می‌آورد که در این رویه، قرار است این مسائل حل شود.  
 
عالیان با تاکید بر اینکه رجیستری یکی‌از موثرترین اقدامات دولتی از ابتدای ورود موبایل طی سال‌های اخیر بوده است، افزود: انجمن واردکنندگان موبایل به‌صورت دائم نظرات کارشناسی خود را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک ایران منعکس می‌کند. اگر تمام فرایندها و رویه‌ها به صورت اصولی، سیستماتیک و غیرحضوری انجام شود، از ایجاد فساد و دور زدن قانون جلوگیری می‌کند. به همین منظور کمیته‌ای برای بررسی شرایط تشکیل شده تا سازوکار جدید را مشخص کند و تا آن زمان، چیزی اجرا نمی‌شود.  
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.