امینت

تلفن همراه

September 25, 2021
12:12 شنبه، 3ام مهرماه 1400
کد خبر: 128820

مدیر ارشد مالی هواوی با مختومه شدن پرونده‌اش به چین بازگشت

ICTna.ir – منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی پس از توافق با دادستان‌های آمریکایی برای مختومه کردن پرونده کلاهبرداری بانکی او به منظور کاهش تنش در روابط آمریکا و چین آزاد شده و به چین بازگشت.

K2ARDE73ZJMGLGY2GBNPDSGTFU.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در نخستین ساعات توافق صورت گرفته، دو تبعه کانادایی که به محض دستگیری منگ نیز از سوی دولت چین در دسامبر ۲۰۱۸ بازداشت شدند، از زندان آزاد شده و به کانادا بازگردانده شدند. گرچه چین تاکنون موضوع بازداشت دو تبعه کانادایی را بی‌ارتباط به پرونده استرداد مدیر ارشد مالی هواوی به آمریکا عنوان کرده بود.

داستان استرداد او به منبع اصلی اختلافات در روابط سنگین بین پکن و واشینگتن تبدیل شده بوده و مقامات چینی اعلام کردند که برای پایان دادن به بن بست دیپلماتیک باید این پرونده لغو شود.

البته این توافق جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را با سیل انتقاداتی مواجه کرده که معتقدند دولت او در حال تسلیم شدن در برابر چین و یکی از شرکت‌های بزرگ آن است که در مرکز رقابت جهانی فناوری بین دو کشور قرار دارد.

جلسات استماع دادرسی استرداد قضائی مِنگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی به آمریکا با قضاوت هیتر هولمز، قاضی ارشد دادگاه بریتیش کلمبیا در ماه آگوست به پایان رسید و قرار بود در اکتبر ۲۰۲۱ حکم نهایی پرونده استرداد او به آمریکا صادر شود اما این پرونده با توافقات صورت گرفته زودتر از موعد مختومه شد و او به کشورش بازگشت.

رویترز گزارش داده است که ایالات متحده با منگ به توافق منع تعقیب رسیده است و نیکل بوکمن، سرپرست دادگستری آمریکا در بروکلین گفت: هنگام توافق، منگ مسوولیت نقش خود در گمراه کردن یک موسسه مالی جهانی را برعهده گرفت.

EHO3EHL77ZKBLLU2T4MAR2IMS4.jpeg

این توافق فقط مربوط به منگ است و وزارت دادگستری ایالات متحده گفته که خود را برای محاکمه هواوی آماده می‌کند و منتظر اثبات پرونده خود در دادگاه است.

چین از هرگونه اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده اما یک منبع آشنا با این موضوع به رویترز گفته است که منگ، دختر رن ژنگفی، موسس هواوی با یک پرواز کانادا را به مقصد شنژن ترک کرد.

منگ ۴۹ ساله در دسامبر سال ۲۰۱۸ در فرودگاه بین‌المللی ونکوور کانادا به درخواست آمریکا به اتهام نقض قوانین تحریم علیه ایران و پنهان‌کاری و گمراه کردن بانک HSBC در معاملات هواوی با ایران دستگیر شد.

پس از آن چین هم دو تبعه کانادایی را به جبران این اقدام کانادا به جرم جاسوسی بازداشت کرد اما پکن هرگونه ارتباط میان دستگیری آنها با پرونده منگ را رد کرد و اکنون با به پایان رسیدن قائله، چین نیز آنها را آزاد کرد.

در نهایت، منگ عصر روز جمعه از راه دور در یک دادگاه فدرال حاضر شد و وزارت دادگستری اعلام کرد قطعنامه‌ای را برای اتهامات علیه وی تنظیم خواهد کرد اما در نهایت با توافقات صورت گرفته میان آمریکا و چین، دوران بازداشت خانگی او در کانادا پایان یافت و به چین بازگشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.