بازی

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
16:30 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129128

مدیر عامل صندوق فناوری صنایع خلاق: از حوزه بازی‌های ویدیویی در اقتصاد کشور غافل ماندیم

 
سی و یکمین دوره از سلسله رویدادهای دوشنبه‌های استارتاپی، در تاریخ ۱۲مهر توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و کارن کراد، با حضور تیم‌های جوان در حوزه بازی و سرگرمی برگزار شد. این رویداد با حمایت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و توسط کارن کراد، با هدف کاهش چالش جذب سرمایه برای کسب‌وکارها و برقراری ارتباط بین تیم‌های استارتاپی و طرح‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاران فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور برگزار می‌شود.
 
مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق در افتتاحیه رویداد جذب سرمایه در حوزه بازی و سرگرمی با بیان اینکه صنعت سرگرمی یکی از پردرآمدترین حوزه‌های اقتصادی است که از آن غافل مانده‌ایم بر تلاش‌های انجام شده در دوشنبه‌های استارتاپی برای توسعه این صنعت در کشور و حمایت از فعالان این حوزه تاکید کرد.
 
وجود ۲۰۰ شرکت فعال در حوزه بازی
«مهدی سادات حیات شاهی»، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز با بیان اینکه رویدادهای این‌چنینی، فرصتی برای آشنایی و شبکه‌سازی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف است و همین شبکه‌سازی، موجب رشد، توسعه و شکوفایی مجموعه‌ها است گفت: «حوزه بازی و سرگرمی، از دسته کسب‌وکارهای بسیار جذاب است که در اقتصاد چندان مورد توجه نبوده است اما با زیرکی توانسته که جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند.»
 
در ادامه افتتاحیه این رویداد سادات با اشاره به اینکه ما در کشور خودمان، ۲۰۰شرکت فعال در حوزه بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی داریم، گفت: «این تعداد شرکت‌های ثبت‌شده است. تعداد زیادی مجموعه نیز در قالب تیم در این حوزه فعالیت می‌کنند و هنوز شکل حقوقی نگرفته‌اند. با توجه به این تعداد و همچنین قیمت‌گذاری‌ها در خارج از کشور، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه این شرکت‌ها و زمینه‌سازی برای صادرات در حوزه بازی و سرگرمی، فراهم است.»
 
فرایندی برای توسعه نوآوری
«نسرین صلح‌خواه»، کارشناس توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، در ابتدای این برنامه گفت: «یک ایده خلاقانه، با یک تیم توانمند و با طراحی خوب و فرایندهای نوآورانه، می‌تواند به یک ارزش پیشنهادی دست پیدا کند؛ ارزشی که مشتری حاضر باشد برای آن مبلغی پرداخت نماید. این مبلغ، لازمه بقا و رشد استارتاپ است. اما این تمام قصه موفقیت یک استارتاپ نیست؛ استارتاپ برای توسعه خود و عملیاتی کردن برنامه‌هایش، نیازمند جذب منابع است و برای جذب این منابع، باید ایده خوب، تیم توانمند و همه ویژگی‌هایش را به صورت جذابی به سرمایه‌گذار ارائه نماید. بنابراین جذب سرمایه، نیازمند ارائه جذاب به سرمایه‌گذار و بستری برای این ارائه است.»
 
او همچنین با توضیح درباره چرایی شکل‌‌گیری دوشنبه‌های استارتاپی به اهمیت فرایند محور بودن این رویداد اشاره کرد و گفت: «دوشنبه‌های استارتاپی یک فرایند برای توانمندسازی است. این فرایند از دو ماه قبل از رویداد آغاز می‌شود، پس از انتشار فراخوان، تیم‌ها غربال می‌شوند و برای آن‌ها، کارگاه‌های توانمندسازی برگزار می‌گردد. موضوع این کارگاه‌ها، نحوه ارائه به سرمایه‌گذار، نکات حقوقی و نحوه تعامل با سرمایه‌گذار است. در ادامه این فرایند، جهت عملیاتی کردن مباحث مطرح‌شده در این کارگاه‌ها، جلسات پیش‌ارائه و منتورینگ انجام می‌شود.»
 
تلاش برای حمایت از خلاقیت
در بخش پایانی سخنرانی‌های ابتدایی این رویداد، «علی شیرکرمی»، مدیر اجرائی و هماهنگی شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی ضمن خوشامدگویی به مدعوین به سخنرانی در خصوص فعالیت‌های این شورا پرداخت و گفت: «شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی، از سال ۱۳۸۰ آغاز به فعالیت کرده است و هدف آن، حمایت از طرح‌های این حوزه است. این شورا رویدادهای حمایت نیز برگزار می‌نماید تا از این طریق بتواند از ایده‌های نو و خلاقانه حمایت کرده و در توسعه و تولید، نقش داشته باشد.»
 
کارن کراد در مسیر حمایت از استارتاپ‌ها
رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با همکاری مستقیم کران کراد با صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. کارن‌کراد به عنوان نخستین سامانه جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپی کشور و به عنوان کارگزار رسمی صندوق نوآوری و شکوفایی، با حمایت این صندوق و به منظور ارتقای ظرفیت‌های نوآوری کسب‌وکارها و طرح‌های فناورانه از طریق جذب سرمایه و تسهیل روند آن، برگزاری این دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی را بر عهده داشته است.
 
از سویی دیگر این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که شیوه دریافت سرمایه در این رویداد در صورتی‌ است که یکی از عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسب‌وکار، تصمیم به سرمایه‌گذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند تا ۸۰درصد سرمایه جسورانه مورد نیاز آن استارت‌آپ یا طرح سرمایه‌پذیر را تامین کند. سامانه کارن کراد به عنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری توانسته است ۲۴ دوره رویداد دمودی به عنوان سلسله رویدادهای دوشنبه‌های استارتاپی در حوزه‌های مختلف برگزار نماید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.