شبکههای اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام و اپلیکیشن پیامرسان واتساپ که هر سه زیرمجموعه ابرشرکت فیسبوک هستند و برای دست کم ۶ ساعت در روز دوشنبه از دسترس صدها میلیون کاربر در سراسر جهان خارج شده بودند دوباره به حالت عادی بازگشتند. مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک از میلیاردها نفر در سراسر جهان که برای چند ساعت نتوانستند به شبکههای اجتماعی متعلق به شرکت او دسترسی پیدا کنند، عذرخواهی کرد.
بنابر اعلام اولیه، دلیل این موضوع، مشکلات فنی بوده و علاوه بر فیسبوک و واتس آپ و اینستاگرام، کارت ورود و ایمیل کارکنان هم از کار افتاده بود.
در همین خصوص شیرا فرنکل، گزارشگر فناوری نیویورک تایمز، به برنامه "تودی" گفت بخشی از اینکه حل این اختلال طول کشید این بود که "افرادی که برای حل این مشکل تلاش میکردند، [به دلیل از کار افتادن کارت ورودشان به ساختمان] به صورت فیزیکی نمیتوانستند وارد محل کار شوند".
خبرگزاری بلومبرگ گفته این اتفاق اخیر و مشکلات چند هفته گذشته باعث شده بیش از ۶ میلیارد دلار از دارایی مدیرعامل فیسبوک ظرف چند ساعت کم شود و رتبه او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان تنزل کند.
با این اختلال سهام فیسبوک دیروز حدود ۵ درصد افت کرد که امروز با از سرگیری خدمات این شبکه اجتماعی ارزش سهام این شرکت شروع به بهبود کرد.
قطع شش ساعته
عصر دوشنبه، چهارم اکتبر، فیسبوک با انتشار بیانیهای ضمن عذرخواهی از کاربران خود از بازگشت دسترسی به این اپلیکیشنها خبر داد اما همزمان تصریح کرد که بازگشت به ظرفیت ۱۰۰ درصدی این محصولات فیسبوک زمان خواهد برد.
خدماترسانی این شبکههای اجتماعی از حدود ساعت ۱۶ به وقت گرینویچ تا حدود ۲۲ روز دوشنبه متوقف شده بود.
شرکت فیسبوک اعلام کرد "هیچ مدرکی وجود ندارد که دادههای کاربران به خطر افتاده باشد".
در بیانیه ای فیسبوک گفته است که اشتباه در تغییرات اعمال شده در تنظیمات باعث شده بود که ابزارهای داخلی و سیستم این شرکت نیز تحت تاثیر قرار گیرد که این به نوبه خود تلاشها برای حل مشکل ایجاد شده را با دشواریهای بیشتری روبرو کرد.
روز دوشنبه، چهارم اکتبر، صدها هزار کاربر گزارش کردند که دسترسی آنها از روی گوشیهای همراه هوشمند و کامپیوترهای شخصی به هر سه شبکه ناممکن شده است.
شرکت داوندیتکتور که فعالیتش بر ردیابی و ثبت گزارش قطعی شبکههای اینترنتی است میگوید این بزرگترین قطعی اینترنتی است که تاکنون بررسی کرده است و تا عصر دوشنبه بیش از ۱۰ میلیون گزارش از کاربران این شبکهها دریافت کرده که حکایت از عدم دسترسی آنها به فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ دارد.
دادههای این شرکت گستره این قطعی را در تمام نقاط جهان نشان میدهد.
بعضی از کاربران حتی از اختلال در استفاده از ابزار دیگر شرکت فیسبوک مانند پلتفرم اوکیولوس گزارش کرده بودند که برای استفاده از عینکهای شبیهسازی و واقعیتنمایی مجازی استفاده میشود.
کاربران برخی اپلیکیشنها چون پوکهمان هم گفته بودند نمیتوانند از مشخصات فیسبوک خود برای ورود به این اپ استفاده کنند.
این جدیترین مشکل فنی فیسبوک از سال ۲۰۱۹ تا کنون است. این ابرشرکت دنیای فناوری هنوز دلیلی قطعی برای بروز این اختلال اعلام نکرده است.
پیشتر کارشناسان اینترنت گمانهزنی کرده بودند که این اختلال مرتبط به اشتباهی در سامانه نام دامنه (دیاناس) است.
این سامانه معمولا به دفتر تلفن یا دفتر آدرس در اینترنت تشبیه میشود که به جستجوگرها اجازه میدهد وبسایت یا مقصد اینترنتی مورد نظر آنها را برایشان پیدا کند.
اختلال در دیاناس اوایل سال میلادی جاری مشکلی مشابه برای چند وبسایت بزرگ دیگر به وجود آورده بود.
در یکی از این قطعیها مشخص شد که اختلال تنها از یک کامپیوتر شخصی شروع شده بود که مالک آن از مشتریان اصلی این شبکه بود و باعث شده بود که اختلال نرم افزاری در بخش وسیعی از وبسایتها تشدید شود.
اما این که چنین اختلالی بتواند ابرشرکت فناوری چون فیسبوک را تحت تاثیر قرار دهد و همزمان اختلال برای ساعتها برطرف نشود، تاکنون بسیار نادر بوده است.
همین موضوع روز دوشنبه باعث شد که رقبای فیسبوک چون توییتر و ردیت این شرکت را مورد تمسخر قرار دهند که با واکنش فوری فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ همراه شد.