اپراتورها

اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 13, 2021
12:03 چهارشنبه، 21ام مهرماه 1400
کد خبر: 129392

مجید سلطانی:توسعه زیرساخت هاو خدمات با اصلاح قوانین و تعرفه های مخابراتی امکان پذیر است

مدیرعامل شرکت مخابرات گفت : قوانین و تعرفه های مخابراتی باید به گونه ای اصلاح شود تا مجموعه مخابرات بتواند زیر ساخت های ارتباطی کشور را توسعه دهد و در خدمت رسانی به مردم بهتر عمل کند.
 
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات، در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر امروز(دوشنبه، 19 مهر ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع « توسعه استان ها و زیر ساخت مخابراتی» پخش شد، در این خصوص گفت: در دنیا تمامی اپراتورها باید 26 درصد از درآمد خود را به بخش توسعه زیر ساختی اختصاص دهند اما از 12 سال پیش که شرکت مخابرات خصوصی شده درآمدهای شرکت مخابرات محدود شده است .
 
مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به وضعیت درآمدی و سرمایه گزاری شرکت مخابرات گفت:برای سرمایه گذاری در دنیا ،هر شرکتی به نیاز سرمایه دارد، شرکت مخابرات علیرغم تحت فشار بودن به دلیل نوسانات ارزی و….،توسعه خوبی در کشور انجام داده است اما در کشور های دیگر در بخش توسعه زیر ساخت به دلیل هزینه های سنگینی که دارد دولت ها به شرکت های خصوصی کمک می کنند و اعتبار ویژه برای این شرکت ها جهت توسعه زیر ساخت ها در نظر میگیرند که این موضوع در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
باید ملزومات اتصال به اینترنت با قیمت مناسب در اختیار مناطق محروم قرار گیرد
 
در ادامه علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات مجلس و نماینده مردم نهاوند با اعلام اینکه وضعیت اتصال مخابراتی کشور شرایط خوبی ندارد گفت: معتقدم تعرفه های مخابراتی باید به گونه ای اصلاح شود تا مجموعه مخابرات بتواند زیر ساخت های ارتباطی کشور را توسعه دهد و در خدمت رسانی به مردم بهتر عمل کند.
 
وی تاکید کرد : وقتی که برخی مردم در تهیه مودم و لب تاب و به طور کلی ملزومات اتصال به اینترنت مشکل دارند باید امکاناتی فراهم شود تا مردم مناطق روستایی و محروم کشور نیز بتوانند تجهیزات لازم برای اتصال به اینترنت را تهیه کنند و یا باید این امکانات را با قیمت مناسب در اختیار این مناطق قرار گیرد.
 
گراف فراکسیون توسعه متوازن کشور
 
همچنین رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس نیز در این برنامه گفت: در برخی استان ها مانند استان گیلان علیرغم وجود سایر زیر ساخت های لازم اما زیر ساخت های مخابراتی توسعه نیافته اند که همه این موارد باید احصا شود و اگر مانع قانونی وجود دارد مجلس شورای اسلامی آماده همکاری و هم فکری در خصوص رفع موانع و خلاء قانونی می باشد.
 
محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور گفت: زیر ساخت های مخابراتی یکی از زیرساخت های مهم برای توسعه کشور است و به طور کلی رکن زیر ساختار مخابراتی یکی از ارکان مهم در دنیا برای رقابت پذیری است و امروزه وجود این زیرساخت به زندگی مردم پیوند خورده است و در حوزه های مختلفی چون آموزش،… از خدمات مخابراتی استفاده می شود.
 
باید زیر ساخت مخابرات تقویت شود
 
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید زیر ساخت مخابرات نسبت به گذشته تقویت شود گفت:در برنامه ششم توسعه موادی در این خصوص وجود دارد که مخاطب تمامی آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد به طور مثال در ماده 67 این برنامه وزارت ارتباطات مکلف شده است در توسعه زیر ساخت خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه گذاری کند تا امکان ارائه 4 خدمت الکترونیکی دولت از جمله سلامت،آموزش،کشاورزی و بانکی برای روستاهای بالای20 خانوار فراهم شود.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موادی دیگر از برنامه ششم توسعه گفت:در ماده 68 این برنامه باید از سال دوم اجرای قانون برنامه ششم تمهیدات لازم برای کاهش سالانه حداقل 12.5 درصد مراجعه حضوری مردم به دستگاه های اجرایی اندیشیده شود تا رتبه ایران در سطح جهانی در شاخص های مرتبط از جمله دولت الکترونیک به میزان30 رتبه ارتقاء پیدا کند و همچنین در همین ماده عنوان شده است که سالانه باید زمینه لازم برای صدور مجوز بیش از 2 هزار دفتر ارائه خدمات الکترونیکی روستایی فراهم شود.
 
وی تاکید کرد : در ماده 69 برنامه ششم توسعه تاکید شده است که وزارتخانه های ارتباطات و آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه باید زمینه هوشمند سازی مدارس را فراهم کنند.
 
توسعه زیر ساخت های مخابراتی کشور نا متوازن است
 
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اشاره به آخرین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در سال 1399 افزود: 57 درصد خانه های روستایی کشور به اینترنت دسترسی دارند و در خصوص وضعیت استقرار تلفن ثابت نیز ایران رتبه 21 جهان می باشد که در مقایسه با سایر کشور ها رتبه خوبی محسوب می شود
 
وی با بیان اینکه طبق مقایسه تطبیقی در خصوص وضعیت اسقرار تلفن ثابت در استان های مختلف انجام شده است ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان سیستان و بلوچستان 13 درصد می باشد افزود : این آمار در استان کهگیلویه و بویر احمد 12 درصد است که این وضعیت در مقایسه با استان های دیگر مانند تهران که ضریب نفوذ تلفن ثابت 53 درصد است فاصله بسیاری دارد و این امار به وضوع بیانگر توسعه نا متوازن زیر ساخت های مخابراتی کشور است .
 
باید شکاف دیجیتالی کشور کاهش پیدا کند
 
خدابخشی با اعلام اینکه انتظار داریم شکاف بخش دیجیتالی که در کشور وجود دارد کاهش پیدا کند افزود: در استان خوزستان ضریب نفوذ ارتباط مخابراتی 72 درصد است و 28 درصد مردم در روستاهای این استان هیچگونه ارتباط مخابراتی ندارند و این ضریب نفوذ در روستاهای استان سیستان و بلوچستان28 درصد است و 72 درصد مردم این استان هیچگونه اتصال مخابراتی ندارند و این نشان دهنده توسعه نامتوازن زیر ساخت های مخابراتی کشور است و باید تلاش کنیم این فاصله های موجود را کاهش دهیم.
 
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات باید موانع توسعه زیر ساخت های ارتباطی را احصا کند افزود:در برخی استان ها مانند استان گیلان علیرغم وجود سایر زیر ساخت های لازم اما زیر ساخت های مخابراتی توسعه نیافته اند که همه این موارد باید احصا شود و اگر مانع قانونی وجود دارد مجلس شورای اسلامی آماده همکاری و هم فکری در خصوص رفع موانع و خلاء قانونی می باشد
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سال پایانی برنامه توسعه باید تلاش کند جایگاه ایران را ارتقا دهد، تاکید کرد:کیفیت خدمات دهی باید افزایش پیدا کند و اپراتورها بر اساس استاندارد های جهانی مورد ارزیابی قرار گیرند .
 
هم اکنون بیش از 90 درصد روستاها به سرویس پهن باند متصل هستند
 
در ادامه مهرداد ترابیان مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری با اشاره به موادی از برنامه ششم توسعه گفت: وزارت ارتباطات مکلف بود در توسعه زیر ساخت خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه گذاری کند به گونه ای که امکان ارائه 4 خدمت الکترونیکی دولت مثل سلامت،آموزش،کشاورزی و بانکی در 80 درصد روستاها فراهم شود بر همین اساس هم اکنون بیش از 90 درصد روستاها به سرویس پهن باند متصل هستند.
 
ترابیان با اعلام اینکه کرونا باعث شد استفاده از سرویس های الکترونیکی در دنیا چندین برابر بیشتر شودافزود:در این مدت حتی آموزش ها هم مبتنی بر اینترنت و از راه دور شد و کشور ما تصمیم گرفت که اولویت اول برای آموزش صداو سیما باشد و اولویت دوم استفاده از پهن باند باشد و هم اکنون کشور ما کمترین مشکل را در اسفاده از سیستم های آموزشی دارد.
 
وی تاکید کرد :گاهی عنوان می شود یک دانش آموز در یک روستایی به شبکه اینترنت برای تحصیل دسترسی ندارد ولی این بدان معنا نیست که در روستا امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد بلکه ممکن است دانش آموز امکانات لازم برای اتصال را نداشته باشد و این باید تفکیک شود که آیا مشکل از وزارت ارتباطات است یا از این است که دانش آموز تجهیزات لازم را ندارد.
 
مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری در خصوص توسعه نامتوازن در برخی استان ها گفت:وقتی که یک استانی در زیرساخت های خدمترسانی مشکل دارد به عنوان مثال در یک روستایی شبکه برق وجود ندارد قطعا برای ایجاد ارتباط اینترنتی وزارت ارتباطات دچار مشکل خواهد شد اما با توافق های صورت گرفته مقرر شد استانداران مسئول پیگیری ایجاد دسترسی جاده و برق باشند تا در یک سال و نیم آینده در هیچ روستای بالای 20 خانواری مشکل دسترسی به پهن باند نداشته باشیم .
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.