تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 2, 2021
16:45 سه شنبه، 11ام آبانماه 1400
کد خبر: 130009

دبیر کمیته پدافند غیرعامل پژوهشگاه ICT، اهم اقدامات یک سال گذشته این کمیته را تشریح کرد

 
قربانی دبیر کمیته پدافند غیرعامل پژوهشگاه، از انجام اقدامات این کمیته با هدف فرهنگ سازی و افزایش اطمینان از مصونیت، تاب آوری، استمرار کارکردهای ضروری، مقاوم بودن در برابر تهدیدات، افزایش قدرت و ظرفیت آمادگی پاسخ به تهدیدات طی یک سال گذشته خبر داد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با بیان این که کمیته پدافند غیرعامل پژوهشگاه جهت اجرای اقدامات پدافند غیرعامل اقدام به تشکیل چهار کارگروه ساختمانی و انرژی، سایبری، آموزشی و زیرساخت­های ارتباطی را ذیل کمیته مذکور تشکیل داده است، گفت: هر کارگروه نسبت به احصاء موارد اولویت دار اقدام و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اقدام لازم را انجام داده است.
 
وی در تشریح  اقدامات کارگروه ساختمان و انرژی، در سال گذشته اظهار داشت: احصاء دارایی های فیزیکی قابل حفاظت، بررسی وضعیت تاسیسات و تجهیزات الکترونیکی و اولویت بخشی و تمرکز در رسیدگی به استحکامات و امکانات آسیب پذیر، مکانیزه شدن سامانه قطع حامل های انرژی در تمامی ساختمان­ها، بررسی سطح آسیب در شرایط اختلال سرویس های آب و برق و گاز در پژوهشگاه، تدوین و اجرای دستورالعمل بازبینی دوره ای (سالانه) تاسیسات و امکانات آسیب از اهم اقدامات این کارگروه می باشد. کارگروه ساختمان و انرژی همچنین با همکاری  کارگروه زیرساخت ارتباطی، در زمینه ارتقای سامانه هشداردهنده در ساختمان ها، با بهره گیری از تلفنهای IP برای مواقع اضطراری اقدامات موثری را انجام داده اند.
 
دبیر کمیته پدافند غیرعامل پژوهشگاه در زمینه اقدامات کارگروه زیرساخت­های ارتباطی نیز به برنامه ریزی برای ایجاد و راه اندازی سیستم هشدار عمومی در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: بررسی، شناسایی و اولویت بندی سامانه های الکترونیکی و مخابراتی حساس پژوهشگاه و اقدام درخصوص محافظت از آن­ها، تسهیل استفاده از  شبکه رادیو ترانک ملی جهت به کارگیری در شرایط بحران، برنامه ریزی عملیاتی برای برقراری ارتباط صوتی بین دو نقطه در مواقع بحران  از طریق FSO، برنامه‌ریزی برای بکارگیری سامانه ها و ابزارهای مدیریت شبکه مناسب در پژوهشگاه برای شناسایی به موقع تهدیدها از جمله اقدامات کارگروه زیرساخت­های ارتباطی بوده اند.
 
قربانی اقدامات کارگروه آموزش را نیز تدوین و اجرای دوره آموزشی اصول و مبانی پدافند غیرعامل برای همه کارکنان پژوهشگاه، عقد تفاهم نامه همکاری آموزشی-پژوهشی با مرکز مطالعات پدافند غیرعامل کشور و قرارگاه پدافند سایبری، پیشنهاد و تدوین سرفصل و محتوای دوره پدافند سایبری در دو سطح مدیران و کارشناسان فاوا در دستگاه­های اجرائی، اجرای دوره های آموزشی پدافند سایبری به صورت پایلوت در پژوهشگاه و برگزاری کارگاه آموزشی تدوین پیوست و طرح جامع پدافندی پروژه های فاوایی برای مدیران و مجریان پژوهشگاه عنوان کرد.
 
به گفته وی اقدامات کارگروه پدافند سایبری نیز شامل تهیه و تدوین برنامه پدافند غیرعامل سایبری در سایت شبکه و مرکز داده اینترنتی پژوهشگاه، آموزش و فرهنگ سازی پدافند غیرعامل سایبری در پژوهشگاه، شناسایی و طبقه بندی زیرساخت های سایبری در سایت شبکه و مرکز داده اینترنتی پژوهشگاه، تهیه برآورد تهدیدات تخصصی در سایت شبکه و مرکز داده اینترنتی پژوهشگاه، اجرای رزمایش تخصصی در سایت شبکه و مرکز داده اینترنتی پژوهشگاه و پیگیری اجرای آن، برآورد اعتبارات مورد نیاز اجرای اقدامات پدافند غیرعامل سایبری در حوزه های مختلف بوده است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.