سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 7, 2021
16:37 یکشنبه، 16ام آبانماه 1400
کد خبر: 130167

اینتل به پشتیبانی از DirectX 12 روی پردازنده‌های نسل چهارم پایان داد

 
کاربرانی که از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل Core استفاده می‌کنند، دیگر روی درایورهای گرافیک نسخه ۱۵.۴۰.۵۱۰۷ قادر به اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر DirectX 12 نخواهند بود.
 
پردازنده‌های نسل چهارم اینتل Core که حدود ۸ سال پیش معرفی شدند، هنوز به‌صورت Legacy Mode تحت پشتیبانی اینتل قرار دارند. ولی با توجه به مشکل امنیتی بالقوه‌ای که در شماری از پردازنده‌های نسل چهارم کشف شده، پشتیبانی از DirectX 12 API با درایور گرافیک نسخه ۱۵.۴۰.۴۴.۵۱۰۷ متوقف می‌شود تا جلوی ریسک‌های احتمالی گرفته شود.
 
پردازنده‌هایی که پشتیبانی از DirectX 12 روی آن‌ها متوقف می‌شود شامل i7-4790K و i5-4690K هستند. فهرست کامل این پردازنده‌ها از قرار زیر است:
 
پردازنده نسل چهارم اینتل Core با گرافیک Intel Iris Pro Graphics 5200
پردازنده نسل چهارم اینتل Core با گرافیک Intel Iris Graphics 5100
پردازنده نسل چهارم اینتل Core با گرافیک Intel HD Graphics 5000/4600/4400/4200
پردازنده‌های اینتل پنتیوم و سلرون با گرافیک Intel HD Graphics مبتنی بر نسل چهارم پردازنده‌های اینتل Core
 
 
 
کاربرانی که در کامپیوتر خود گرافیک اختصاصی دارند، با مشکلی روبرو نمی‌شوند، اما اینتل می‌گوید برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مبتنی بر DirectX 12 که از iGPU این پردازنده‌ها استفاده می‌کنند، باید درایور گرافیک را به نسخه ۱۵.۴۰.۴۲.۵۰۶۳ یا نسخه‌های قدیمی‌تر دانگرید کنید.
 
تمام این پردازنده‌ها که از iGPU بهره می‌برد، مبتنی بر معماری Gen7 GPU اینتل هستند، ولی به نظر می‌رسد که مشکل از جای دیگری نشأت گرفته باشد. چون حتی برخی پردازنده‌های نسل سوم اینتل Core هم مبتنی بر همین معماری از iGPU استفاده می‌کنند، اما در این فهرست قرار نگرفته‌اند و مشکلی با DirectX 12 نخواهند داشت.
 
اینتل چند هفته پیش بالاخره از نسل دوازدهم پردازنده‌های خود موسوم به «آلدر لیک» (Alder Lake) رونمایی کرد. این پردازنده‌ها معماری هیبریدی دارند و قوی‌ترین مدل آن‌ها Core i9-12900K است که ۱۶ هسته پردازشی شامل ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف دارد. اینتل می‌گوید این پردازنده قوی‌ترین پردازنده گیمینگ دنیا حساب محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.