اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 7, 2021
17:08 یکشنبه، 16ام آبانماه 1400
کد خبر: 130171

اپلیکیشن Phhhoto از متا و اینستاگرام بخاطر کپی‌برداری و رفتارهای ضدرقابتی شکایت کرد

 
اپلیکیشن ازکارافتاده‌ Phhhoto با استناد به رفتارهای ضدرقابتی از شرکت متا یا همان فیسبوک شکایت کرد. این اپلیکیشن مدعی است فیسبوک ابتدا تظاهر به همکاری با آن‌ها کرده اما بعدا با کپی قابلیت‌های Phhhoto، باعث نابودی کسب و کار آن‌ها شده است.
 
فناوری اپلیکیشن Phhhoto به کاربران اجازه می‌داد ۵ فریم را در یک لحظه ثبت کنند و ویدیوی کوتاه تکرارشونده‌ای بسازند که در پلتفرم خود آن‌ها یا اینستاگرام قابل اشتراک‌گذاری بود. اگر این قابلیت برایتان آشناست، اشتباه نمی‌کنید چون Phhhoto مدعی است که فیسبوک با کپی این ویژگی در سال ۲۰۱۵ قابلیت بومرنگ را به اینستاگرام اضافه کرد.
 
سازنده این اپلیکیشن حالا در شکایتی که در دادگاه منطقه‌ای آمریکا ثبت کرده، می‌گوید: «اقدامات فیسبوک و اینستاگرام کسب و کار Phhhoto را نابود کرد و فرصت‌های جذب سرمایه برای این شرکت را از بین برد. Phhhoto بخاطر نتیجه مستقیم رفتارهای ضدرقابتی فیسبوک شکست خورد. Phhhoto در مسیر تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی بزرگ قرار داشت که از نظر اندازه، مقیاس و ارزش سهام‌داری قابل مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌هایی بود که فیسبوک با آن‌ها تداخلی نداشت.»
 
 
برنامه Phhhoto در سال ۲۰۱۴ منتشر و در سال ۲۰۱۷ از رده خارج شد. این برنامه مدعی است که در دوران اوج خود ۳.۷ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و حتی افراد مشهوری مثل «بیانسه»، «جو جوناس»، «کریسی تایگن» و «بلا حدید» کاربر آن بودند و محتواهای این اپلیکیشن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کردند. Phhhoto می‌گوید مارک زاکربرگ و «کوین سیستروم»، مدیرعامل سابق اینستاگرام و چند نفر دیگر از کارمندان فیسبوک هم این برنامه را در ماه اوت ۲۰۱۴ دانلود و قابلیت‌های آن را بررسی کرده بودند.
 
 
«برایان هورن»، مدیر روابط راهبردی فیسبوک در فوریه ۲۰۱۵ با Phhhoto تماس گرفت و پیشنهاد داد که قابلیت‌های این اپلیکیشن در فیسبوک مسنجر پیاده شوند. Phhhoto این پیشنهاد را رد کرد، اما در ادامه هورن پیشنهاد ارائه محتواهای این اپلیکیشن در فید اخبار فیسبوک را داد. Phhhoto می‌گوید هورن در نهایت با اشاره به گفتگوهای حقوقی درون فیسبوک اعلام کرد که امکان همکاری بین این دو شرکت وجود ندارد.
 
در ماه مارس ۲۰۱۵ تنظیمات اینستاگرام تغییر کرد تا کاربران Phhhoto نتوانند دوستان خود را در اینستاگرام پیدا کنند. این اپلیکیشن مدعی است هورن به تیمش گفته که فیسبوک از افزایش شمار کاربران Phhhoto در اثر همکاری با اینستاگرام ناراحت بوده است. سرانجام در ماه اکتبر ۲۰۱۵، اینستاگرام از قابلیت بومرنگ پرده برداشت و Phhhoto متوجه شد که محتواهای این اپلیکیشن در اینستاگرام سرکوب می‌شود.
 
Phhhoto حالا به دنبال برگزاری دادگاهی با حضور هیئت منصفه است و رقم نامشخصی از فیسبوک غرامت می‌خواهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.