اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 8, 2021
16:05 دوشنبه، 17ام آبانماه 1400
کد خبر: 130195

بیش از ۱۷ میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی به سرقت رفته است

 
مدیر مخابرات منطقه تهران اعلام کرد در سال گذشته بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در استان تهران به سرقت رفته است. او از اختصاص یک شعبه قضایی برای رسیدگی به این موضوع خبر داد.
 
 علی ملک‌جعفریان، مدیر منطقه مخابرات منطقه تهران امروز (۱۷ آبان) در یک نشست خبری با انتقاد از ثابت ماندن درآمدهای شرکت مخابرات در طول سال‌های گذشته گفت: «سرقت‌ها امان ما را بریده‌اند. در سال گذشته بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در استان تهران به سرقت رفته است که البته یک شعبه قضایی برای رسیدگی به این پرونده‌ها اختصاص داده شده که بابت این موضوع از قوه قضاییه و نیرو انتظامی تشکر می‌کنیم.»
 
ملک‌جعفریان درباره ثابت ماندن تعرفه‌های مخابراتی و درآمدهای شرکت مخابرات از محل مکالمه گفت: «متوسط درآمد مخابرات تهران از هر خط (ARPU) ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. این در حالی است که تهران بیشترین درآمد را از این محل دارد و استان‌های دیگر اعداد کمتری دارند.» پیشتر ابراهیم محمودزاده، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با پیوست متوسط درآمد مخابرات از هر خط تلفن ثابت در کشور را ۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده بود.
 
مدیر مخابرات منطقه تهران با اشاره به متعادل نبودن هزینه‌ها و درآمدهای مخابرات در بیش از ۱۰ سال گذشته و لزوم توسعه همگون زیرساخت‌ها گفت: «برای مثال شرکت برق نسبت به سال ۶۸، ۱۷۰۰ درصد افزایش تعرفه داشته و سایر شرکت‌های خدمات‌رسانی نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش تعرفه‌ داشته‌اند اما در مخابرات این افزایش صورت نگرفته است.»
 
او افزود: «وزارت ارتباطات در دولت جدید قول مساعد برای حل مشکل و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی داده است و امیدواریم بتوانیم با کمک شورای رقابت یک عدد منطقی برای تعرفه‌ها داشته باشیم.» او از میزان افزایش تعرفه‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرد؛ اما گفت که در مدل جدید، عددی برای سقف اعتبار هر مشترک تعریف می‌شود و هر خط تلفن ثابت تا رسیدن به آن عدد، می‌تواند هر میزان کارکرد داشته باشد و در صورت استفاده بیشتر، مابه‌التفاوت را پرداخت خواهد کرد.
 
ملک‌جعفریان وجود انحصار در خدمات شرکت مخابرات ایران را رد کرد و گفت: «در تهران حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک باند پهن داریم که نیمی از آنها مشترکان شرکت‌های FCP هستند و این شرکت‌ها روی شبکه شرکت مخابرات ایران سرویس‌های خود را عرضه می‌کنند.»
 
او درباره همکاری با شرکت‌های FCP‌ و اجرای مصوبه بیت‌استریم نیز گفت: «منابع زیاد است و مخابرات قراردادهای آن را با شرکت‌های دارای پروانه بسته است. هر شرکت اینترنتی به مخابرات مراجعه کند می‌تواند از این زیرساخت استفاده کند.» به گفته او هم‌اکنون در تهران ۳ شرکت FCP با این مصوبه از مخابرات سرویس می‌گیرند.
 
مدیر مخابرات منطقه تهران تعداد متشرکان FTTH شرکت مخابرات در استان تهران را ۷۰ تا ۸۰ هزار مشترک اعلام کرد و گفت: «به دلیل اینکه عملیات فیبرکشی سخت بوده و شهرداری نیز مجوزهای لازم را نمی‌دهد، اجرای فیبرکشی با مشکلاتی روبروست اما امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری و اصلاح تعرفه‌ها، بتوانیم شبکه زیرساخت شهری را نیز توسعه داده و سرویس فیبر را برای کاربران ارائه کنیم.»
 
او در مورد وضعیت سرویس VDSL نیز گفت: «هم‌اکنون ۵۷ هزار کاربر در سطح استان از اینترنت VDSL استفاده می‌کنند و در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، می‌توانیم این فناوری را به شکل جدی‌تری دنبال کنیم اما هم‌ اکنون هزینه‌های رایج را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و باید به سمت نوسازی شبکه با افزایش حق نگهداری برویم.»
 
ملک‌جعفریان سرمایه لازم برای توسعه شبکه مخابرات را ۲ میلیارد دلار در طول ۵ سال اعلام کرد.
 
ملک‌جعفریان درباره تأخیر زمان رانژه خطوط اینترنت در مراکز مخابراتی نیز گفت: «در برخی مراکز با انباشت رانژه مواجه هستیم و مشکلاتی از این بابت وجود دارد که با هماهنگی رگولاتوری امیدواریم تا طی یک سال آینده زمان رانژه در این مراکز مخابراتی به روز شود اما این موضوع نیز هزینه‌های سنگین دارد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.