سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 9, 2021
11:12 سه شنبه، 18ام آبانماه 1400
کد خبر: 130212

AMD از پردازنده‌های سرور EPYC Milan-X با فناوری V-Cache سه‌بعدی رونمایی کرد

 
AMD اولین پردازنده‌های سرورش با فناوری ۳D V-Cache را معرفی کرد که Epyc Milan-X نام دارند. نسل بعدی پردازنده‌های Zen 3 از معماری هسته Zen 3 بهره می‌برد و عملکردشان در بخش‌های مختلفی بهبود داشته است. بالاترین عضو این خانواده ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته دارد.
 
از مدت‌ها پیش شاهد انتشار گزارش‌ها درباره پردازنده‌های Milan-X شرکت AMD بودیم و حالا می‌دانیم در این پردازنده‌ها که از فناوری چیپلت عمودی سه‌بعدی V-Cache بهره می‌برند، با چه فرکانس و میزان کشی روبه‌رو هستیم.
 
 
پردازنده‌های سرور EPYCMilan-X شامل ۴ مدل می‌شود. بالاترین مدل EPYC 7773X نام دارد که به ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته مجهز شده است. پردازنده بعدی با نام EPYC 7573X از ۳۲ هسته و ۱۲۸ رشته بهره می‌برد. مدل‌های بعدی با نام‌های EPYC 7473X و EPYC 7373X به ترتیب دارای ۲۴ و ۱۶ هسته و ۴۸ و ۳۲ رشته هستند.
 
توان طراحی حرارتی بالاترین مدل یعنی EPYC 7773X به ۲۸۰ وات می‌رسد و فرکانس پایه ۲.۲ گیگاهرتز دارد. فرکانس بوست آن به ۳.۵ گیگاهرتز می‌رسد و ۷۶۸ مگابایت حافظه کش دارد که شامل ۲۵۶ گیگابایت حافظه کش استاندارد L3 و ۵۱۲ مگابایت حافظه کش پشته L3 SRAM می‌شود. بنابراین هر CCD معماری Zen 3 به ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 مجهز شده که سه برابر پردازنده‌های کنونی EPYC Milan است.
 
پردازنده بعدی یعنی EPYC 7573X هم توان طراحی حرارتی ۲۸۰ وات دارد. فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب به ۲.۸ و ۳.۶ گیگاهرتز می‌رسد و میزان کلی حافظه کش آن ۷۶۸ مگابایت است. پردازنده EPYC 7473X فرکانس پایه ۲.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳.۷ گیگاهرتز دارد و توان طراحی حرارتی‌اش به ۲۴۰ وات می‌رسد. پردازنده آخر هم با توان طرارحی حرارتی ۲۴۰ وات، فرکانس پایه ۳.۰۵ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳.۸ گیگاهرتز را به همراه ۷۶۸ مگابایت حافظه کش در اختیار خریداران قرار می‌دهند.
 
یک پشته حافظه V-Cache سه‌بعدی حاوی ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 است که به ۳۲ مگابایت حافظه کش L3 برای مجموع ۹۶ مگابایت برای هر CCD اضافه می‌شود. AMD در معرفی این پردازنده‌های جدید از بهبود عملکرد ۶۶ درصدی آن‌ها نسبت به نسل قبلی خبر داد.
 
پردازنده‌های EPYC Milan-X در فصل اول ۲۰۲۲ از راه می‌رسند و از طریق شرکت‌هایی مانند دل، سیسکو و لنوو عرضه می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.