اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 19, 2021
12:49 جمعه، 28ام آبانماه 1400
کد خبر: 130552

وزیر ارتباطات: اشتغال «فناوری پایه» را راه‌اندازی خواهیم کرد

 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از کارهایی که قصد راه‌اندازی آن را داریم، اشتغال فناوری پایه است که یک سر آن به فرهنگ و سر دیگر به فناوری متصل است.  
 
 «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات به مناسبت هفته کتاب در بازدید از اپلیکیشن طاقچه (کتابخانه دیجیتال) درباره تاثیر فناوری بر بالابردن سرانه مطالعه در کشور گفت: امروزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است و کمتر می‌توان جایی را پیدا کرد که اثری از فناوری اطلاعات در آن نباشد. امروزه فناوری، اجتماعی شده و اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مواردی از این دست تحت تاثیر فناوری هستند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: نگاه ما در دولت سیزدهم و نگاه شخص من در ۱۵ سال فعالیتی که در حوزه فناوری داشتم، این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید برای تسهیل امور مردم و فرایندها از آن استفاده کنیم. شعار ما این است که طعم شیرین زندگی فناوری پایه را در تمام حوزه‌ها به مردم بچشانیم.
 
وی افزود: یکی از کارهایی که قصد راه‌اندازی آن را داریم، اشتغال فناوری پایه است که یک سر آن به فرهنگ و سر دیگر به فناوری برمی‌گردد. به اعتقاد من یکی از حوزه‌هایی که به شدت از فناوری متاثر شده است، فرهنگ است. سال ۸۵ تا ۹۰، مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد را از صفر راه‌اندازی کردیم به همین دلیل دغدغه‌های من بیشتر حول همین محور شکل گرفته است.
 
زارع‌پور افزود: بستری که ابزار دیجیتال برای تولید محتوا فراهم کرده است را تا قبل از این نداشتیم. اوایل دهه ۸۰ شمسی، مهم‌ترین منبع برای اطلاع‌رسانی به مردم، روزنامه و کتاب بود اما امروزه با پیشرفت فناوری، طرفداران روزنامه به شدت کاهش یافته است. اما امروز افراد با گذاشتن یک پست در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند آن را با سرعت در اختیار دیگران قرار دهند. این سرعت با هیچ چیزی جز فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست.
 
وی تصریح کرد: الان کسی نمی‌تواند تصور کند که زندگی‌اش بدون فناوری پیش برود. باید از این فرصت‌ها و ابزاری که وجود دارد استفاده کنیم تا سطح فرهنگ را افزایش دهیم؛ اپلیکیشن‌هایی مانند طاقچه می‌توانند سرانه مطالعه در کشور را بالا ببرند.  
 
وی خاطرنشان کرد: اکنون با یک اپلیکیشن، ۴.۵ دقیقه سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کرده است؛ باید بستری فراهم شود تا این آمار از دقیقه به ساعت‌ تغییر کند.
 
زارع پور با بیان اینکه در حال حاضر تمام نیازهای افراد در قالب یک دستگاه تلفن هوشمند جمع شده، تاکید کرد: نمی‌گویم کتاب کنار می‌رود اما به هرحال این حوزه در دسترس‌تر است. نرم‌افزارها حتی ممکن است باعث زنده شدن کتاب‌ها شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.