در شش ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۰ میلیون آگهی املاک در پلتفرمهای مختلف آنلاین و آفلاین به ثبت رسیده است که از این تعداد پلتفرمهای آنلاین بیشترین میزان از این آگهیها را به خود اختصاص دادهاند و دیوار همچنان سهم عمده این آگهیها را در اختیار دارد.
ملک رادار، موتور جستوجوی آگهیهای املاک، گزارشی از وضعیت آگهیهای این بازار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است که نشان از سلطه بیچون و چرای پلتفرمهای آگهی آنلاین در بازار املاک دارد. در دورههای اخیر تعداد سایتهای انتشاردهنده آگهی ملکی کم شدهاند و اکنون ۳ سایت و دو روزنامه در این زمینه فعالیت میکنند که همچنان سهم پلتفرم دیوار از بقیه بیشتر است و در این گزارش عنوان شده این سهم نسبت به زمستان سال گذشته بیشتر شده است.
دیوار در صدر
طبق این گزارش در نقاط مختلف کشور مانند استانهای تهران، البرز، خراسان و مناطق شمالی کشور پلتفرمهای آنلاین دیوار بیشترین سهم آگهیها را به سمت خود جذب کرده است. پس از دیوار نیز شیپور در رده بعدی قرار دارد. به عنوان مثال در این مدت ۷۱ درصد از آگهیهای املاک استان تهران روی دیوار و ۲۵ درصد روی شیپور منتشر شدهاند و تنها سهمی ۴ درصدی برای روزنامههای همشهری و خراسان و پلتفرم دلتا باقی مانده است.
ملکرادار ادعا میکند علیرغم کاهش کلی تعداد آگهیهای ملکی نسبت به سال گذشته، سهم دیوار در این بازار به شکل چشمگیری افزایش یافته است و شیپور نیز موفق شده در استان البرز، سهم بیشتری از بازار را نسبت به زمستان سال گذشته تصاحب کند.
دیوار و شیپور بازار آگهیهای آنلاین املاک را تصاحب کردهاند
کاهش تعداد آگهیها همزمان با رکود بازار مسکن
رکود بازار مسکن طبیعتا روی تعداد آگهیهای بازار نیز تاثیر گذاشته است. طی این شش ماه تعداد آگهیهای استان تهران و البرز نسبت به شش ماه نخست سال ۹۹ نشان از کاهش دارند. در این مدت در استان تهران ۲۹۱ هزار عدد از آگهیهای ملکی آنلاین نسبت به سال گذشته کم شده است. در منطقه خراسان نیز تعداد آگهیها افزایشی جزئی داشتهاند. دادههای ملکرادار تعداد آگهیهای استانهای شمالی را نسبت به سال گذشته بیشتر نشان میدهد اما در این گزارش تنها آگهیهای تابستان سال ۹۹ برای این استانها مورد ارزیابی قرار گرفته است و نه کل شش ماه اول سال گذشته.
کاهش آگهیها در شش ماه اول سال ۱۴۰۰
مستاجران در تهران کمتر جابهجا میشوند
آگهی رهن و اجاره در تهران ۱۸۰ هزار عدد کم شدهاند. ملکرادار دلیل این امر را کاهش تمایل اجارهنشینان به جابهجایی، با توجه به همهگیری کرونا و افزایش اجارهها میداند. از طرفی این آگهیها در استان البرز افزایش یافتهاند که علت آن را میتوان تمایل مردم تهران به مهاجرت به این استان به دلیل افزایش اجارههای تهران دانست. در منطقه خراسان نیز تعداد آگهیهای اجاره اندکی زیاد شدهاند.
تمایل کمتر مردم به خرید و فروش
ملکرادار میگوید به طور معمول در استان تهران آگهیهای فروش ۲ برابر آگهیهای اجاره هستند اما در فصلهای بهار و تابستان ۱۴۰۰، این نسبت به ۱/۷ برابر کاهش یافته است. همچنین در استان تهران، خانههای ۴۶ تا ۹۰ متری محبوبترین خانهها هستند و ۳۹ درصد آگهیها را تشکیل میدهند. در استانهای شمالی نیز نسبت آگهیهای خرید به اجاره کاهش یافته و از ۱۰ برابر به ۷ برابر رسیده است. اما همچنان فروش ملک در این استانها نسبت به مناطق دیگر کشور فاصله معناداری را نشان میدهد.
فروش کاهش یافته اما همچنان چند برابر آگهیهای اجاره است
در این بازه، استان مازندران با یک میلیون و ۹۴۰ هزار آگهی، بیشترین تعداد آگهی (فروش و اجاره) را در میان استانهای شمالی کشور به خود تعلق داده است. گیلان (یک میلیون و ۶۳۰ هزار) و گلستان (۲۳۷ هزار و ۷۰) در ردههای بعدی منطقه شمالی کشور هستند.