تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 22, 2021
16:50 دوشنبه، 1ام آذرماه 1400
کد خبر: 130671

پلتفرم‌های آگهی آنلاین تا ۵ مهر فرصت دارند بسترهای احرازهویت را روی سکوها فراهم کنند

 
پلتفرم‌های آگهی آنلاین تا پنجم آذر ماه مهلت دارند تا ضوابط در نظر گرفته شده در دستورالعمل ساماندهی پلتفرم‌های آگهی آنلاین خودرو را اجرایی کنند، این پلتفرم‌ها باید مشخص کنند که آیا آگهی ثبت شده روی پلتفرم احراز هویت، صلاحیت و  اصالت شده‌‌اند یا خیر.
 
 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام این خبر در خصوص ابلاغیه ساماندهی پلتفرم‌های آگهی آنلاین گفت: «این پلتفرم‌ها برای هر بخش از احرازهویت یا احراز صلاحیت و احراز اصالت باید تیک خاص با رنگ خاصی در نظر بگیرند و مشخص کنند که هر کدام  از آگهی‌کنندگان کدام یک از مشخصات را دارا هستند.»
 
طبق دستوالعملی که به منظور ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو از سوی وزارت صمت به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ابلاغ شده است، تمامی بسترهای درج آگهی آنلاین خودرو باید امکان احراز هویت افراد آگهی‌دهنده را روی بسترهای خود فراهم کنند؛ در این دستورالعمل قید شده آنها برای احراز هویت باید سامانه احراز هویت امتا یا سماوا استفاده کنند. در این دستورالعمل قید شده که بسترهای آگهی آنلاین خودرو باید  امکان احراز صلاحت کسب‌و‌کارهای آگهی‌دهندگان خودرو را از طریق استعلام سیستمی مراجع مجوز دهنده از جمله سامانه مرکز امور اصناف و بازرگانان فراهم کنند. همچنین پلتفرم‌ها باید امکان احراز وجود خودروی آگهی‌شده از طریق استعلام سیستمی بیمه نامه شخص ثالث آن از سامانه بیمه مرکزی فراهم شود.
 
علی رهبری تاکید کرد که این ابلاغیه اولین مصوبه دولت با رویکرد نرم است، چرا که در آن پلتفرم‌ها نباید مشتریان خود را مجبور به استفاده از سامانه‌های احراز هویت کنند.
 
طبق گفته او هر چند پلتفرم‌های اگهی آنلاین خودرو باید امکان احراز هویت را روی پلتفرم خود فراهم کنند اما آگهی‌دهندگان ملزم به استفاده از آنها نیستند، البته در مقابل آگهی آنها مشخص می‌شود که آنها احراز هویت نشده‌اند و اگر جزو آگهی دهندگان نمایشگاه‌دار به شمار می‌آیند نمایشگاه خودروی آنها مشخص نیست جواز کسب دارد یا خیر یا حتی معلوم نیست اصالت خودوری آنها و بیمه نامه‌ آنها استعلام نشده است.
 
از نظر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اجرایی شدن این روند می‌توان به مخاطب و کاربر اطلاع‌رسانی کرد که بهتر است برای خرید سراغ کدام دسته از آگهی‌ها برود تا میزان تخلف کاهش یابد.
 
او یکی از دغدغه‌های اصلی پلتفرم‌های آگهی آنلاین را اجبار کاربرانشان به احراز هویت از طریق سامانه‌های امتا یا سماوا عنوان کرد چرا که از نظر آنان این الزام موجب می‌شود تا آنان از پلتفرم‌های ایرانی خارج شوند و سراغ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی روند. رهبری تاکید می‌کند که در این دستورالعمل این دغدغه آنان کاملا مورد توجه قرار گرفته است و هر چند پلتفرم‌ها باید امکان احراز هویت را روی سامانه‌شان فراهم کنند اما کاربران ملزم به رعایت یا استفاده از آن نیستند.
 
او اظهار امیدواری کرد تا کسب‌وکارها نیز از این روند استقبال کنند و با اجرایی کردن این دستورالعمل مشخص شود که اگر دولت با رویکرد نرم با کسب‌و‌کارها برخورد کند کسب‌وکارها نیز با دولت همراهی خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.