تلفن همراه

گوشی

November 23, 2021
16:22 سه شنبه، 2ام آذرماه 1400
کد خبر: 130700

کمبود تراشه به نفع صاحبان آیفون ۱۳: افت ارزش کمتر گوشی‌های جدید اپل نسبت به آیفون ۱۲

 
کمبود جهانی تراشه مشکلاتی را برای اپل به همراه داشته ولی از طرفی همین موضوع ظاهرا بر چرخه عرضه و تقاضا نیر تاثیرگذار بوده و باعث شده آیفون ۱۳ در دو ماه اول عرضه خود با افت ارزش کمتری نسبت به آیفون ۱۲ روبرو شود.
 
براساس گزارش منتشر شده از سوی SellCell، از زمان معرفی آیفون ۱۳، ارزش این دستگاه حدود ۲۵.۵ درصد افت پیدا کرده که در واقع ۵۰ درصد کمتر از آیفون ۱۲ است.
 
تحقیقات نشان می‌دهد موبایل‌های اپل معمولا ارزش بالاتری نسبت به گوشی‌های هر برند دیگری دارند و اکنون نیز براساس بررسی‌های اخیر، همچنان ارزش گوشی‌های آیفون کمتر از بقیه برندها افت پیدا می‌کند.
 
تحقیقات می‌گویند یکی از دلایل این موضوع به کمبود تراشه مربوط می‌شود. اگرچه خرید آیفون‌های جدید برای برخی کاربران چندان ساده نبوده و از قیمت بالاتر برخوردار بوده‌اند،‌ اما همچنان بسیاری از کاربران موبایل‌های جدید را خریداری کرده‌ و همچنان کمبود تراشه و افزایش تقاضا رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر ایجاد کرده‌‌اند.
 
در نتیجه همین مساله باعث شده آیفون ۱۳ بعد از گذشت دو ماه از زمان عرضه، ارزش خود را بهتر از مدل‌های قبلی حفظ کند. تحقیقات SellCell نشان می‌دهند که میزان افت ارزش آیفون ۱۳ در حدود ۱۹.۱ درصد کمتر از افت ارزش آیفون ۱۱ در ماه‌های اول و دوم بوده است. علاوه بر این، سری آیفون ۱۳ نه تنها ارزش خود را از دست نداده‌اند، بلکه برخی مدل‌های آن نیز پس از عرضه اولیه، ارزش خود را بازیابی کرده‌اند.
 
برای مثال مدل‌های پریمیوم ارزش خود را حفظ کرده یا حتی دوباره آن را به دست آورده‌اند، به‌طوری‌که آیفون ۱۳ پرو مکس یک ترابایتی ۱.۴ درصد و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی ۱.۷ درصد از قیمت اولیه خود در زمان عرضه را بازیابی کرده‌اند. نسخه ۱۲۸ گیگابایتی هم با ۱.۸ درصد، بازیابی قابل‌توجهی را تجربه کرده است. البته نسخه ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی هوشمند حدود ۱۸.۳ درصد از ارزش خود را در ماه اول از دست داد و ارزش خود را در ماه دوم حفظ کرد.
 
در مورد آیفون ۱۳ مینی نیز فقط مدل ۵۱۲ گیگابایتی دوباره توانست ارزش خود را بازیابی کند و ۴ درصد از ارزش خود را مجددا بدست آورد. مدل‌های ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایتی نیز به ترتیب ۷.۵ و ۵ درصد ارزش خود را از دست دادند.
 
در عین حال بر اساس گزارش منتشر شده از سوی SellCell به نظر نمی‌رسد مدل‌های آیفون ۱۴ بتوانند همانند آیفون ۱۳ ارزش خود را حفظ کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.