تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 27, 2021
16:50 شنبه، 6ام آذرماه 1400
کد خبر: 130816

گزارش هفتگی بازار رمزارز‌ها؛ رشد بازی‌های بلاک‌چینی و افت بیت‌کوین

 
بازار رمزارز‌ها در روزهای پایانی ماه نوامبر همانطور که تحلیلگران انتظار داشتند نزولی بود. بازی‌های بلاک‌چینی در این هفته برخلاف بازار، رشد قابل توجهی را تجربه کردند و بیشتر این توکن‌ها سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساندند. بازی‌های بلاک‌چینی با ترکیب NFT و متاورس توانسته‌اند در کنار ایجاد جذابیت‌های جدید برای صنعت بازی، برای کاربران زمینه درآمدزایی هم ایجاد کنند.
 
شنبه (۲۹ آبان)
صرافی بایننس امکان خرید و فروش مستقیم را برای توکن شیبااینو فراهم کرد. این توکن که بعد از به ثبت رساندن سقف قیمتی خود همچنان روند نزولی در پیش داشت، در این روز افت قیمت بیشتری را تجربه کرد. ۲۰ نوامبر بیت‌کوین و به پیروی از آن کل بازار مقداری رشد را تجربه کرد و بیت‌کوین در بالاترین نقطه این روز با حدود قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ هزار دلار معامله شد.
 
یک‌شنبه (۳۰ آبان)
السالوادور اولین کشوری که بیت‌کوین را به عنوان ارز رسمی پذیرفت، اعلام کرد قصد ایجاد شهر بیت‌کوین سیتی با تامین مالی از طریق اوراق قرضه یک میلیارد دلاری بیت‌کوین را دارد. در این روز بیت‌کوین و بازار که همچنان در روند اصلاحی خود به سر می‌بردند نوسان خاصی را تجربه نکردند و بیت‌کوین در حدود ۵۸ تا ۶۰ هزار دلار معامله شد.
 
دوشنبه (۱ آذر)
در این روز حجم زیادی در حدود ۱.۲ میلیارد دلار استیبل کوین روانه صرفی‌ها شد. درحالی که علاقه‌مندان کریپتو مشغول توسعه و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بودند پیش‌نویس لایحه مبارزه با استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال در ایران منتشر شد. بر اساس پیش‌نویس این لایحه، برق مراکز استخراج در دوره‌های اوج مصرف قطع شده و جریمه‌هایی برای فعالیت‌های غیرقانونی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. بیت‌کوین در ۲۲ نوامبر در بازه قیمتی ۵۵ تا ۵۹ هزار دلار معامله شد.
 
سه‌شنبه (۲ آذر)
بازی‌های بلاک‌چینی که تقریبا از بدو تولد رشد خوبی را تجربه‌ کرده بودند بعد از خبر تغییرنام فیسبوک به متا دچار افزایش قیمت نجومی شدند. رشد قیمت توکن بازی‌های بلاک‌چینی در هفته‌ای که بیت‌کوین و بازار دچار افت قیمت بودند، قابل توجه بود. در این روز قیمت توکن (SAND) با رشد چشمگیری به حدود ۵.۵ دلار رسید. بیت‌کوین در ۲۳ نوامبر در بالاترین نقطه با قیمت ۵۸ هزار دلار معامله شد و یک کندل سبز در این روز به‌جا گذاشت.
 
چهارشنبه (۳ آذر)
در پی سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار، لارک دیویس سرمایه‌گذار و اینفلوئنسر بیت‌کوین در حساب توییتری خود اعلام کرد: «تاریخ پر از داستان است درست مثل این.  از دیدن سقوط وحشتناک یک ارز فیات دیگر که پس‌انداز، کسب‌وکار و زندگی میلیون‌ها نفر را نابود می‌کند، متاسفم. انصراف دهید، بیت‌کوین بخرید.»
 
باوجود کاهش ارزش ارزهای فیات در مقابل دلار، دلار هم ارزشش در مقابل توکن‌ بازی‌های بلاک‌چینی پایین آمد و این توکن‌ها در این روز با رشد خوبی مواجه شدند. توکن بازی (SAND) در این روز با تقریبا ۴۰ درصد رشد نسبت به روز قبل سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساند اما در ۲۴ نوامبر بیت‌کوین با تغییر قیمت خاصی مواجه نبود و در بازه ۵۵ تا ۵۷ هزار دلار در نوسان بود.
 
پنج‌شنبه (۴ آذر)
توکن شیبااینو که پس از ثبت سقف تاریخی خود حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده همچنان خبر‌ساز است. یک نهنگ ۳۶ میلیون دلاری در شیبا سرمایه‌گذاری و حدود ۸۵۰ میلیارد توکن شیبااینو را خریداری کرد. مایکل وندی پوپ، تحلیلگر و اینفلوئنسر بیت‌کوین در حساب توییتری خودش اعلام کرد: «بیت‌کوین هنوز در بین سطوح مشخص شده (۵۳ تا ۵۸ هزار دلار) گیر کرده است. در این مرحله بازار خیلی هیجان انگیز نیست.» قیمت بیت‌کوین پنج‌شنبه در بازه ۵۷ تا حدود ۶۰ هزار دلار در نوسان بود.
 
جمعه (۵ آذر)
شرکت سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل، اعتقاد دارد ازرش متاورس می‌تواند رشد قابل توجهی را تجربه کند. یک گزارش جدید از شرکت سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل (Grayscale Investments)،‌ نشان می‌دهد این شرکت امیدواری زیادی به آینده فناوری وب ۳ دارد. این غول سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده حوزه متاورس در آینده می‌تواند به یک صنعت یک تریلیون دلاری تبدیل شود. در ۲۶ نوامبر بیت‌کوین با افت شدید قیمت برای اولین بار در ماه نوامبر به حدود ۵۳ هزار دلار رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.