امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 29, 2021
16:48 دوشنبه، 8ام آذرماه 1400
کد خبر: 130883

اعضای شبکه کلاهبرداری «دریک» دستگیر شدند

 
میان تمامی رخدادهای حوزه امنیت سایبری در هفته اخیر، این «بلک‌فرایدی» بود که FBI را به هشدار دادن وادار کرد؛ همچنین در حالی خبر از دستگیری شبکه کلاهبرداری «دریک» رسید که گوگل نیز در خصوص خطر هک شدن حساب‌های ابری از سوی ماینرها هشدار می‌دهد.
 
 بلک‌فرایدی به‌ عنوان یک رویداد جنجالی که حتی موجب از دسترس خارج شدن برخی سرویس‌های داخلی هم شد، در ایران و دیگر کشورها اعلام هشدارهایی در پی داشت.
 
اف‌بی‌آی با این هشدار که «مراقب هکرهای تعطیلات باشید» در مورد حملات سایبری تعطیلات هشدار داد. این البته در حالی است که هنوز اطلاعاتی از حملات سایبری احتمالی طی این رویداد منتشر نشده است. علاوه‌ بر این، حتی پلیس فتا نیز پیش از این رویداد با ارائه توصیه‌هایی به مردم نوشت: «هرساله بعد از برگزاری جمعه سیاه شاهد شکایت قابل‌ توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته در خریدهای آنلاین هستیم.» البته کاهش فروش در بلک‌فرایدی هم از دیگر اتفاقاتی بود که این روزها خبرساز شد.
 
خبرگزاری CNBC با اعلام این‌ خبر که خرید بلک‌فرایدی در فروشگاه‌ها ۲۸ درصد نسبت به قبل از دوران شیوع ویروس کرونا کاهش یافته توضیح داد: «به گزارش Sensormatic، ترافیک امسال ۴۷.۵ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.»
 
طبق داده‌های Adobe Analytics «خرده‌فروشان آنلاین در بلک‌فرایدی ۸.۹ میلیارد دلار فروش داشتند که کمتر از رکورد حدود ۹ میلیارد دلاری جمعه پس از روز شکرگزاری یک سال قبل است».
 
این هفته پای ماجرای دستگیری اعضای شبکه کلاهبرداری «دریک» نیز به خبرهای این حوزه باز شد. پلیس امنیت اقتصادی با انجام این ماموریت که با هماهنگی دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی صورت گرفت، ضمن دستگیری اعضای اصلی شبکه، بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وجوه دریافتی از مردم را در حساب‌های متهمان کشف و برای جلوگیری از خروج پول به خارج از کشور حساب‌های آنها را مسدود کردند.
 
در روز پایانی هفته گذشته (۲۶ نوامبر ۲۰۲۱) خبری هم از هشدار گوگل در خصوص ماینرها رسید. گوگل اعلام کرد ۸۶ درصد از حملات به ۵۰ حساب Google Cloud که اخیراً در معرض خطر قرار گرفته‌اند، با هدف استخراج ارزهای دیجیتالی بوده است. گوگل در گزارشی اعلام کرد: «بازیگران مخربی که در حال استخراج ارزهای دیجیتالی بودند در حساب‌های در معرض خطر Clouds مشاهده شدند.»
 
بنا بر اعلام گوگل، در اغلب موارد، نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتالی در مدت ۲۲ ثانیه پس از در معرض خطر قرار گرفتن حساب ابری، بارگذاری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.