فناوری اطلاعات

غول های اینترنت در کنترل روس ها

منبع: روزنامه ایران
روسیه یکی از کشورهایی است که تلاش دارد با برقراری اینترنت پاک و قاعده‌مند کردن شبکه‌های اجتماعی، فضایی مناسب در اختیار کاربران قرار دهد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور بارها از پلتفرم های خارجی خواسته است که به منظور محافظت از داده‌های کاربران روس، دفاتر خود را در این کشور باز کنند. همچنین ازآنجا که این پلتفرم‌ها گاه به محلی برای انتشار اخبار جعلی، هرزه نگاری و... تبدیل می‌شوند، از آنها خواسته شده است به حذف محتواهای غیرقانونی در این پلتفرم‌ها بپردازند؛ موضوعی که همچنان توسط گوگل مورد توجه قرار نگرفته و روسیه نیز در واکنش به آن، جریمه 3 میلیون روبلی برای گوگل در نظر گرفته است. گفتنی است روسیه تاکنون برای ایجاد پلتفرم‌های داخلی، موتور جست‌و‌جو و... هم تلاش بسیاری داشته و موفق عمل کرده است به گونه‌ای که اکنون محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در این کشور، (VKontakte VK) یک پلتفرم بومی است.
قاعده‌گذاری در اینترنت
پیش از این Roskomnadzor، رگولاتور ارتباطات دولتی روسیه از شرکت‌های خارجی خواسته بود که دفاتر خود را در روسیه باز کنند که در مجموع 13 شرکت گوگل، اپل، توئیتر، فیس بوک(متا)، تیک تاک، تلگرام، زوم، Likeme، وایبر، Discord ، پینترست، اسپاتیفای و Twitch در قانون جدید روسیه گنجانده شدند. این شرکت‌ها باید تا پایان 2022 دفاتر نمایندگی را در روسیه ایجاد کنند. این نهاد نظارتی یادآور شده تلاش‌های روسیه برای بومی‌سازی خدمات فناورانه در این کشور رو به افزایش است. به گفته این نهاد، این غول‌های فناوری به منظور قاعده‌گذاری در اینترنت و برای فعالیت در روسیه، باید هم با کاربران روس و هم با مقامات این کشور تعامل داشته باشند؛ موضوعی که کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.
روسیه همچنین خواستار ماندگاری اطلاعات کاربران در روسیه شده که با توجه به حمله‌های هکری و سایبری متعدد، این خواسته نیز کاملاً معقول است. روسیه همچنین مالیات بر خدمات دیجیتال را برای کمپانی‌های خارجی در نظر گرفته است. ولادیمیر پوتین همچنین به منظور حمایت از فعالان داخلی حوزه نرم‌افزار، تصمیم گرفته تمام گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و لپ‌تاپ و سایر وسایل دیجیتال فعال در این کشور به نرم‌افزارهای روسی مجهز شوند.
شبکه‌های اجتماعی محبوب روسیه
توئیتر نیز یکی از شبکه های اجتماعی است که روسیه برای قاعده گذاری اینترنت در آن تلاش داشته است. اما توئیتر چه درصدی از کاربران را در روسیه به خود اختصاص داده است؟ توئیتر که دارای  396.5میلیون کاربر در جهان است، تنها 9میلیون کاربر در روسیه دارد. در روسیه( VKontakte (VK
رقیب فیس‌بوک و یوتیوب محسوب می‌شود و با بیش از 97 میلیون کاربر فعال ماهانه، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود. در این پلتفرم هم مانند فیس‌بوک، کاربران می‌توانند یک نمایه ایجاد کنند، دوستان جدید را جست‌و‌جو و اضافه کرده و علاوه بر به روز‌رسانی وضعیت، فیلم‌ها و عکس‌های دوستان خود را دنبال کنند. این پلتفرم با قابلیت اشتراک‌گذاری فایل یکپارچه، جمعیت جوان زیر 35 سال را هدف قرار می‌دهد. این پلتفرم در زمینه آپلود فایل‌های ویدیویی و صوتی نیز با یوتیوب رقابت می‌کند زیرا به کاربران اجازه می‌دهد مستقیماً موسیقی و ویدیوهای خود را پست کنند و همچنین آنها را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.  برنامه VK همچنین دارای بیش از 13هزار مینی اپ فعال است که به کاربران اجازه می‌دهد تاکسی یا غذا سفارش دهند و پست‌های وبلاگی را منتشر کنند، البته کاربران هنگام آپلود و به اشتراک‌گذاری محتوا در VK باید قوانین کپی رایت را رعایت کنند. این پلتفرم همچنین دارای یک رابط انگلیسی است که آن را به فرصتی عالی برای برندهای بین‌المللی تبدیل می‌کند تا جوانان را با سرگرمی، انگیزه، خودآگاهی، فرهنگ، طراحی، تبلیغات هدفمند و موارد دیگر هدف قرار دهند. درواقع برندها می‌توانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از بازی‌های مسابقه، نظرسنجی‌ها و داستان‌ها تبلیغ کنند.  پس از آن شبکه اجتماعی( OdnoKlassniki (OK (شبکه همکلاسی‌های سابق) با بیش از 71 میلیون کاربر قرار گرفته است. این پلتفرم در میان کاربران مسن ترمحبوبیت دارد و زنان بیشتر از مردان به آن روی خوش نشان می‌دهند.این پلتفرم دوستان قدیمی و همکلاسی‌های مدرسه را به هم متصل می‌کند و پارامترهای جست‌و‌جوی این پلتفرم در مقایسه با سایر شبکه‌های رسانه اجتماعی بسیار دقیق‌تر است.علاوه بر این، کاربران می‌توانند تماس صوتی و تصویری برقرار کنند، هدایای مجازی بدهند و پیام ارسال کنند.

​​