تلفن همراه

رومینگ ملی هزینه‌ای برای مشترکان ندارد

 
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: کیفیت خدمات دریافتی در سرویس رومینگ ملی برای مشترکان میهمان مشابه کیفیت خدماتی است که مشترکان اپراتور میزبان دریافت می‌کنند، اما تعرفه خدمات براساس تعرفه اپراتور میهمان محاسبه می‌شود و برای مشترک هزینه اضافی ندارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سید محمد امامی گفت: براساس مصوبه ۱-۱۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها ملزم هستند در صورت داشتن شبکه، خدمات خود را در اختیار اپراتور متقاضی قرار دهند. بر همین اساس در حال حاضر در بسیاری از روستاها، جاده‌ها و برخی شهرهای کشور خدمت رومینگ فعال است اما چون مشترکان خدمات موردنیاز خود را بدون تغییر تعرفه دریافت می‌کنند، متوجه فعال‌سازی آن نمی‌شوند.
وی در توضیح رومینگ ملی عنوان کرد: در بحث رومینگ ملی، هنگامی که مشترک یک اپراتور از محدود پوشش‌دهی شبکه اپراتور خود خارج می‌شود، یک اپراتور دیگر دارای پوشش، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترک اپراتور میهمان قرار می‌دهد، در این نوع رومینگ دو اپراتور میهمان و میزبان، اپراتورهای ایرانی هستند.
امامی افزود: این اقدام علاوه بر سرعت بخشیدن به توسعه و ارتقای کیفی خدمات تلفن همراه، می‌توانیم در منابع شبکه و سرمایه‌گذاری صرفه‌جویی و منابع ملی را بهتر مدیریت کرده و پوشش بیشتری ایجاد کنیم که همین موضوع رضایت مشترکان در کشور را افزایش می‌دهد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره استفاده از رومینگ بین‌الملل، بیان کرد: رومینگ بین‌الملل نیز برای زمانی است که مشترک از کشور خارج می‌شود و می‌خواهد در کشور مقصد از خدمات استفاده کند. تعرفه‌های این رومینگ بیشتر از تعرفه خدمات اپراتورهای ایرانی است و برای تماس‌های دریافتی و ارسالی محاسبه می‌شود، چون در این نوع رومینگ مشترک ایرانی از خدمات اپراتورهای خارجی استفاده می‌کند.
امامی با اشاره به اینکه مشترکان می‌توانند تعرفه رومینگ بین‌الملل را بر روی سایت اپراتور خود مشاهده کنند، گفت: اپراتورهای ایران با اپراتورهای کشورهای دیگر قرارداد رومینگ منعقد کرده و اجازه داده‌اند مشترک از خدمات اپراتور کشور مقصد استفاده کند.
وی رومینگ ناخواسته در مناطق مرزی را یک موضوع مهم دانست و عنوان کرد: به دلیل مجاورت جمعیتی ایران با کشورهای همسایه، شاهد تداخلات فرکانسی مرزی در این نواحی هستیم؛ چون سیگنال‌ها رادیویی بوده و به راحتی از مرزهای جغرافیایی عبور می‌کند، این موضوع باعث رومینگ ناخواسته می‌شود و در مواردی هزینه‎های سنگینی برای مشترکان مناطق مرزی به همراه دارد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به اینکه رومینگ بین‌الملل به صورت پیش‌فرض برای تمام سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری فعال است، افزود: برای جلوگیری از رومینگ ناخواسته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اپراتورها خواسته است شبکه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که تا جای ممکن جلوی رومینگ ناخواسته گرفته شود.
امامی درباره سایر اقدامات رگولاتوری برای رفع این مشکل گفت: رگولاتوری پوشش مناطق مرزی را تقویت کرده و با برخی از کشورهای همسایه نیز تفاهم‌نامه‌هایی را به منظور رفع تداخلات فرکانسی منعقد کرده است. علاوه بر این، اپراتورها ملزم شده‌اند که به مشترکان خود اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند.
وی بیان کرد: اپراتورها نیز برای جلوگیری از رومینگ ناخواسته در مناطق مرزی، اطلاع‌رسانی‌هایی را از طریق ارسال پیامک به مشترک انجام می‌دهند و تنظیمات شبکه خود را به‌گونه‌ای انجام داده‌اند که تا جای ممکن از رومینگ ناخواسته مشترک بر روی شبکه اپراتورهای خارجی جلوگیری شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به اینکه مشترکان می‌توانند با استفاده از کدهای دستوری (USSD) و یا مراجعه به نرم افزارهای اپراتور من (مانند همراه من، ایرانسل من و رایتل من) رومینگ بین‌المللی را برای سیم‌کارت خود غیرفعال کنند، افزود: مشترکانی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند باید به اطلاع‌رسانی‌هایی که اپراتورها انجام می‌دهند، توجه کرده و برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، رومینگ بین‌الملل را برای سیم‌کارت خود غیرفعال کنند.
امامی موضوع WANGIRI را متفاوت از رومینگ بین‌الملل دانست و گفت: اگر مشترکان بر روی گوشی موبایل خود تماس از دست رفته با پیش شماره کشورهای خارجی داشتند، بهتر است با آن شماره تماسی برقرار نکنند، چون به احتمال زیاد با این کار متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند.
 

​​