اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2021
17:10 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1400
کد خبر: 130956

سخنگوی کمیسیون طرح صیانت منتشرکنندگان فایل صوتی پیش از شروع جلسه را جاهل خواند

 
سخنگوی کمیسیون مشترک اعتقاد دارد انتشار فایل صوتی مذاکره هیئت رئیسه این کمیسیون برای به حاشیه بردن طرح صیانت است. او اظهار داشت برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند و انتشار آن را به حساب جهل این افراد گذاشته است؛ این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ویدیو کوتاه منتشر شده واکنش زیادی از سوی فعالین و کارشناسان حوزه فاوا داشته است.
 
در آخرین جلسه کمیسیون بررسی تخصصی طرح صیانت، نمایندگان مجلس در این کمیسیون به برگشت طرح صیانت به مرکز پژوهش‌ها رای دادند تا نظرات دولت و سایر دستگاه‌ها در آن اعمال شود. اما انتشار فایل صوتی مذاکرات ابتدایی هیئت رئیسه کمیسیون طرح صیانت در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده است.
 
آنطور که از این فایل منتشر شده برداشت می‌شود، هیئت رئیسه کمیسیون مشترک پیش از شروع رسمی جلسه، در حال رایزنی برای نوع برگزاری رای‌گیری درباره ارجاع یا عدم ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها هستند.
 
اما «لطف‌الله سیاهکلی» در گفتگو با مهر با اشاره به فایل صوتی منتشرشده، گفت:
 
«روال کار هیئت رئیسه این است که قبل از شروع جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون، مقدمات مربوط به موضوعاتی که قرار است در جلسه مطرح شود را آماده می‌کند و مذاکره هیئت رئیسه در مورد رای‌گیری روز گذشته نیز که با شیطنت برخی منتشر شد، از این دست مذاکرات بود.»
 
او اعتقاد دارد انتشار این فایل غرض‌ورزی عده‌ای برای به حاشیه بردن طرح صیانت است: «ما در کمیسیون مشترک قصدمان شفاف سازی است و به همین منظور تمامی موارد در حضور دوربین گفته می‌شود.»
 
سیاهکلی با بیان اینکه برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند گفت: «ما این را به حساب جهل این افراد می‌گذاریم و امیدواریم با نیت درست و خدمات در جهت مردم، جلوی سیاسی شدن این قانون گرفته شود.»
 
پیشنهاد وزارت ارتباطات اشتراک ۸۰درصدی با طرح صیانت دارد
سخنگوی کمیسیون مشترک در ادامه به نامه دولت اشاره کرد و گفت:
 
«دولت نامه‌ای را به رئیس مجلس ارائه کرد و پیشنهاداتی در مورد طرح داد که با توجه به اینکه بنا بر این است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، مقرر شد بررسی پیشنهاد دولت نیز به رای گذاشته شود. در صورتی که بنا بر آئین نامه کمیسیون، فقط نمایندگان می‌توانند در مورد طرح پیشنهاد دهند و اگر دولت نظری دارد باید آن را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد که به طور قطع آن لایحه، مقدم بر طرح خواهد بود.»
 
به گفته وی با توجه به اهمیت موضوع و با وجودی که دولت نظر خود را در قالب لایحه ارائه نکرد و تنها پیشنهاداتی در مورد طرح داشت، مقرر شد با رای‌گیری اعضا، این پیشنهادات برای تطبیق با طرح اصلی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شود. همچنین مقرر شد ظرف ۱۰ روز این مرکز پیشنهادات وزارت ارتباطات را بررسی کرده و تطبیق دهد؛ حتی در صورت نیاز زمان بیشتری به این بررسی اختصاص خواهد یافت.
 
سیاهکلی معتقد است این موضوع به نفع همه است چرا که مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی نسبت به تمامی بندهای این طرح دارد: «این مرکز برای بررسی نظرات وزارت ارتباطات، از متخصصان، نمایندگان دولت و مرکز ملی فضای مجازی نیز ظرف چند روز آینده دعوت خواهد کرد که در جلسات بررسی طرح حضور داشته باشند.»
 
آنطور که سخنگوی کمیسیون طرح صیانت می‌گوید نظر دولت در مورد این طرح در قالب ۴ محور مطرح شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد با طرح موجود اشتراکات نزدیک دارد:
 
«نظر دولت در مورد این طرح در خصوص جایگاه قانونی شورای عالی فضای مجازی، نحوه تنظیم گری اشتراکی (تنظیم گری دولت و نهادهای تخصصی)، ایجاد کمیسیون‌های مقررات گذاری صنفی و نیز توجه به پلتفرم‌های بومی مطرح شده است که اگر در جزئیات با طرح فعلی تفاوت‌هایی داشته باشد، مرکز پژوهش‌های مجلس آن را بررسی کرده و تطبیق می‌دهد و در نهایت نظر خود را به کمیسیون اعلام می‌کند.»
 
به گفته وی تا زمان ارائه طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جلسات کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی برگزار نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.