بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
12:00 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131121

معاون بانک مرکزی از نماد بی‌ستاره با سقف ۵۰ میلیون تومانی تراکنش دفاع کرد

 
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به انتقادات کسب و کارها در الزام اخذ اینماد این موضوع را قانونی دانست و تاکید کرد که اینماد بی‌ستاره به صورت کاملا سیستمی و برخط و در کمترین زمان ممکن به کسب و کارها اطلاق می‌شود. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که صاحبین کسب و کارهای آنلاین تاکید کردند اجباری بودن اینماد یک مساله غیرقانونی است و دریافت اینماد بی‌ستاره را نیز امری زمان‌بر دانسته‌اند که محدودیت تراکنش ۵۰ مورد در ماه میلیون تومانی آن عملا کارایی برای کسب‌وکارهای آنلاین ندارد.
 
به گزارش  روابط عمومی بانک مرکزی، «مهران محرمیان» با اشاره به الزام قانونی اخذ اینماد تصریح کرد: «موضوع الزام اخذ اینماد برای پذیرندگان شرکت های پرداخت یار به استناد ماده ١٠٣ آیین نامه اجرایی ماده ١۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی اجرایی شده است. این آیین نامه مصوب آبان ماه سال ۱۳۹۸ هیئت دولت بوده و طی بیش از دو سال گذشته تلاش شده به صورت تدریجی اجرای تکالیف به گونه ای که اختلالی در کسب و کارها ایجاد نشود پیگیری شود.»
 
صبحت‌های فوق در حالی مطرح می‌شود که رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس الزامی بودن اینماد را غیرقانونی اعلام کرده است و فعالین فین‌تکی و کمیسیون‌های تخصصی این حوزه نیز در غیرقانونی بودن اجباری شدن اینماد تاکید داشته‌اند. کارشناسان حقوقی در این باره می‌گویند که: «در متن قانون این موضوع برای PSPها ذکر شده و نه پرداخت یارها». درواقع باید گفت در این ماده نهادی که از نظر حقوقی مکلف شده ارائه دهندگان خدمات پرداخت هستند که شامل پرداخت یارها نمی‌شود.
 
محرمیان همچنین اعلام کرده در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد، مرکز توسعه تجارت اقدام به طراحی نماد بی ستاره کرده و اخذ این نوع اینماد در کمترین زمان و با حداقل اطلاعات امکان پذیر است: «کسب و کارهای خرد می توانند به صورت کاملا سیستمی و برخط و صرفا با ارایه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ این نوع اینماد اقدام کنند.»
 
«اینماد بی‌ستاره» که محرمیان از آن یاد کرده است محدودیت‌هایی از جمله محدودیت تراکنش ۵۰ میلیون تومان در ماه را به همراه دارد که با نرخ تورم حاضر، برای کسب و کارهای آنلاین چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. خاطر نشان می‌شود طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش‌های شخص صاحب امتیاز کسب و کار خرد طی یک ماه از محدودیت‌های تعیین شده بیشتر شود، این کسب و کارها موظف هستند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل به اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام کنند.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اخذ اینماد یکی از ابزارهای شناسایی اهلیت کسب وکارها در فضای مجازی است، اظهار داشت: «وجود این نشان در سایت‌های پذیرندگان فضای مجازی موجبات اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم می کند.» پرداخت یارها اما معتقد هستند که اعتبار کسب و کارها به واسطه کار خودشان به دست می‌آید و در روزهای اخیر به حذف اینماد از سایت‌های خود دست زدند. همچنین انجمن فین تک ایران اعلام کرده که موضوع «نماد اعتماد» باید متعلق به بخش خصوصی باشد و اجباری در دریافت آن نیز وجود نداشته باشد.
 
محرمیان اعلام کرده بانک مرکزی هر گونه پیشنهادی که باعث تسهیل شروع کسب و کارها شود را مورد بررسی قرار خواهد داد. این ادعا نیز در حالی مطرح می‌شود که برخی از فعالین حوزه فین‌تکی بارها خواستار ملاقات و برگزاری جلسه با این نهاد دولتی شدند اما راه به جایی نبردند. آنها در شبکه‌های اجتماعی نیز خواستار پاسخگویی به شبهاتشان شدند که این امر نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
 
فعالان حوزه پرداخت‌یاری، معتقد‌ند ممنوعیت ارائه خدمات پرداخت به کسب‌وکارهایی که «اینماد» ندارند، راهکاری غیرکاربردی برای کنترل کلاهبرداری و تخلف و تضییع حقوق مصرف کننده است، آنها می‌گویند منوط کردن ارائه درگاه پرداخت تنها با داشتن نماد اعتماد الکترونیکی موجب کند شدن رشد استارتاپ‌های فعال در این حوزه خواهد شد و مانع رشد بر سر راه این کسب‌وکارها خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.