تلفن همراه

فناوری

December 8, 2021
14:31 چهارشنبه، 17ام آذرماه 1400
کد خبر: 131177

نگرانی از تداخل فرکانسی با 5G می‌تواند فرود هواپیماها را دچار مشکل کند

 
شرکت‌های پیشگام در زمینه ۵G از جمله AT&T و ورایزن در تلاش‌اند تا با دسترسی گسترده‌تر به فرکانس‌های باند میانه نسل پنجم ارتباطات را بیشتر توسعه دهند. اما از آن‌جایی که هواپیماها برای تشخیص ارتفاع خود از ارتفاع‌سنج رادیویی استفاده می‌کنند، اداره هوانوردی آمریکا به خلبانان هشدار داده که در صورت عدم مشاهده زمین، به دلیل تداخل ۵G در بعضی فرودگاه‌ها از این فناوری برای به زمین نشاندن هواپیماها استفاده نکنند.
 
اداره هوانوردی آمریکا (FAA) به‌تازگی از ۶۸۳۴ هواپیما و بالگرد خواسته تا در صورتی که دید مناسبی ندارند، از سیستم‌های خودکار برای فرود استفاده نکنند. سخنگوی FAA می‌گوید: «فرود با دید کم به دلیل نگرانی‌هایی که پیرامون تداخل فرکانس‌های ۵G با ارتفاع‌سنج رادیویی هواپیماها وجود دارد، ممکن است محدود شود.»
 
در بخشی از اطلاعیه کتبی اداره هوانوردی آمریکا آمده است: «این محدودیت می‌تواند مانع از پرواز هواپیماها به مناطقی شود که دید پایینی دارند، و همچنین ممکن است مسیر حرکت برخی پروازها را تغییر دهد.» سخنگوی FAA از گفتگو با اپراتورهای مخابراتی خبر داده و می‌گوید این اداره تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اختلالات احتمالی را به حداقل برساند.
 
FCC درباره تداخل ۵G تصمیم می‌گیرد
این آیین‌نامه جدید برای برخی از خطوط هواپیمایی و خلبانان استثنا قائل شده است. اگر خطوط هواپیمایی بتوانند ثابت کنند که ارتفاع‌سنج آن‌ها از این تداخلات در امان است، می‌توانند حتی در شرایطی که دید کمی وجود دارد، فرود بیایند.
 
اپراتورها و گروه لابی‌گری آن‌ها موسوم به CTIA مدعی‌اند که دلیل موجهی برای نگرانی پیرامون تداخل وجود ندارد، اما اداره هوانوری آمریکا هنوز قانع نشده است. از سوی دیگر، انجمن صنایع هوافضا هم دوشنبه همین هفته با ارسال نامه‌ای به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) اعلام کرد که کاهش توان دکل‌های ۵G ورایزن و AT&T آن‌قدر محدودکننده نیست که ایمنی هواپیماها را حفظ کند.
 
اگرچه باند C در شبکه ۵G و ارتفاع‌سنج رادیویی هواپیماها دقیقا در یک باند مشترک فعال نیستند، اما باند آن‌ها چنان به یکدیگر نزدیک است که نگرانی‌های موجود را پدید آورده است. نهاد تصمیم‌گیرنده درباره تداخلات فرکانسی FCC خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.