ICTna.ir – اپراتور تلفن همراه آمریکایی ورایزون نسبت به پیشرفت خود در عرضه 5G خوش بین است، اما صنعت هوانوردی ایالات متحده همچنان می تواند برنامه های ورایزون و رقبایش را از مسیر خارج کند و به تعویق بیندازد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اطلاعیه اخیر این شرکت مخابراتی ایالات متحده نشان دهنده این است که از هدف پایان سال خود برای راه اندازی 14000 سایت جدید 5G Ultra Wideband فراتر رفته است و در نتیجه مصرف داده 5G UWB طی 12 ماه گذشته 750 درصد افزایش یافته است.
ورایزون اعلام کرده: امسال تیم ما سرعت توسعه و استقرار 5G خود را در مقایسه با دو سال گذشته تقریباً دو برابر کرده و از اهداف تهاجمی که در ابتدای سال تعیین کرده بودیم، فراتر رفته است، حتی در مواجهه با مشکلات زنجیره تامین جهانی، ما متوقف نشده و نمیشویم. کایل مالدی، CTO ورایزون در سخنان اخیر خود، البته به عرضه 5G mmWave مخابراتی اشاره کرده، اما در حالی که ارقام توسعه ای، نسبتاً جالب توجه هستند، همه نگاهها واقعاً به استقرار باند C معطوف است که آنطور که ممکن است بدون مشکل اجرا شود.
مالدی گفت: «ما در مسیر ارائه خدمات فوقباند 5G خود با استفاده از طیف C-Band به بیش از 100 میلیون نفر در سه ماهه اول سال 2022 متعهد هستیم.
اما در حالی که خود روند توسعه و استقرار سایت ها، ممکن است در مسیر درست باشد و ورایزون مشغول نصب پرشتاب، اخذ مالکیت اماکن نصب BTS و انجام آزمایشها بوده باشد، اما در سوی دیگر این چالش ها، هنوز یک مانع بزرگ وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد، چالشی که به نظر میرسد در حال قوت گرفتن است و آن چیزی نیست جز مقاومت صنعت هوانوردی آمریکا برای توسعه شبکه رادیویی در این کشور!
در اوایل این هفته، انجمن صنایع هوافضا آمریکا (AIA) و گروهی از سازمانهای فعال در صنعت هواپیمایی و هوافضا، خطوط هوایی و حتی خلبانان بیانیهای مشترک صادر کردند و خواستار تاخیر بیشتر در راهاندازی خدمات 5G بر اساس طیف باند C (سی بند) شدند.
این در حالی بود که اواخر ماه گذشته اپراتورهای ورایزون و AT&T داوطلبانه پیشنهاد دادند که سطح توان و قدرت را در سایتهای باند C خود به میزان کمی (و مقدار قابل توجه تری در سایتهای نزدیک به مناطق فرودگاهی) کاهش دهند تا نگرانیها در مورد تداخل در عملکرد ارتفاع سنجهای رادیویی صنعت هوایی برطرف شود. این دو اپراتور، قبلاً توافق کرده بودند که راهاندازی خدمات با استفاده از طیف باند C را یک ماه از تاریخ راهاندازی اولیه خود در 5 دسامبر به تعویق بیاندازند تا زمان بیشتری برای گفتگو با اداره کل هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در مورد توانایی آنها برای همزیستی ایمن در منطقه فراهم شود.
از لحن بیانیه مشترک دو اپراتور بزرگ مخابراتی آمریکا کاملاً مشخص بود که شرکت های مخابراتی از این وضعیت خوشحال نیستند. آنها بر این باورند که هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد همزیستی با صنعت هوانوردی وجود ندارد و ارقام مختلف و نمونه های واقعی را برای تصدیق ادعای خود ارائه کرده اند. اما، حتی با وجود این امتیازات، صنعت هوانوردی همچنان راضی به نظر نمیرسد.
ماه گذشته، AT&T و Verizon پیشنهاد کردند که سطح توان 5G خود را در باند C در تعداد نامشخصی از فرودگاه ها به مدت شش ماه کاهش دهند. در بیانیه AIA اما متقابلا تصریح شد اقدامات کاهشی پیشنهاد شده توسط AT&T و Verizon برای اطمینان از ایمنی و حیات اقتصادی صنعت هوانوردی و میلیون ها نفری که سالانه با هواپیما سفر می کنند، ناکافی و بسیار محدود هستند.
این بیانیه پس از آن صادر شد که FAA یا همان اداره کل هوانوردی فدرال آمریکا دستورالعمل های قابلیت پرواز (ADs) مربوط به استقرار فناوری های 5G در باند C را صادر کرد. AIA گفت هنوز در حال ارزیابی این دستورالعمل ها است. علاوه بر این، این مجموعه و همکارانش پیشنهاد متقابلی را به FCC ارائه کرده اند که در آن خواستار پادمان های بیشتری شده است که به گفته این سازمان تأثیرات را بر صنعت حمل و نقل هوایی و مخابراتی به حداقل می رساند.
اداره کل هوانوردی فدرال آمریکا گفت: "با تاریخ راه اندازی فعلی 5 ژانویه، و آگهی های تبلیغاتی که به تازگی در این زمینه منتشر شده اند، واضح است که ما باید این تعادل را درست مدیریت کنیم." ما قویاً به تأخیر بیشتر در استقرار 5G برای به اشتراک گذاری داده ها، بررسی و مشاوره های لازم برای ایجاد یک وضعیت برد-برد برای هر دو صنعت مخابراتی و هوانوردی نیاز داریم. صنعت هوانوردی استراتژیهای کاهش معقولی را ارائه کرده است که باید زمان مناسب برای بررسی و اجرا داشته باشد.
این باند قسمتی از طیف موج الکترومغناطیسی در محدوده امواج ماکروویو (ریز موج) است که فرکانسی بین ۴ تا ۸ گیگا هرتز (GHz) دارد. این باند اولین فرکانس اختصاص داده شده برای ارتباطات بین زمین و ماهواره هم بوده است.