تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 12, 2021
14:59 یکشنبه، 21ام آذرماه 1400
کد خبر: 131292

انجمن فین‌تک در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از انحصار در شبکه پرداخت شکایت کرد

 
انجمن فین‌تک در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از ایجاد انحصار در شبکه پرداخت، پوشش گذاشتن بر فساد تراکنش‌های غیرشاپرکی مانند کارت به کارت، راه‌اندازی سامانه‌های متعدد ناکارآمد و همچنین ایجاد مانع بر سر راه کسب‌وکارهای واقعی بخش خصوصی شکایت کرد.
 
به گزارش پیوست، در این نامه آمده است که برخی از اقدامات بانک مرکزی موجب از بین رفتن فرصت‌های چشمگیر اقتصاد دیجیتالی در کشور شده است.
 
همچنین در آن ذکر شده که بانک مرکزی تنها به ۱۲ شرکت مجوز فعالیت در شبکه پرداخت را داده است و حتی با وجود مصوبه هیات وزیران برای رفع این انحصار اقدامی در این زمینه انجام نداده است. علاوه بر این با راه‌اندازی مجوزهایی مانند «پرداخت‌یاری» تنها به دنبال فریب نهادهای ناظر در خصوص رفع انحصار و عملکرد خود بوده‌اند. در صورتی که هیچ‌گونه برابری‌ای مابین مجوزهای شرکت‌های پرداخت در مقایسه با پرداخت‌یارها از نظر دسترسی به زیرساخت‌های شبکه بانکی وجود ندارد.
 
 
نامه انجمن فین تک به رئیس قوه قضائیه ۰۱
 
نامه انجمن فین تک به رئیس قوه قضائیه ۰۲
 
نامه انجمن فین تک به رئیس قوه قضائیه ۰۳
طبق این نامه، مطابق مصوبه هیات عامل بانک مرکزی باید ترکیب سهامداری شکرت‌های PSP نیز اصلاح شود که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و تنها در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد ریال کارمزد دستوری از بانک‌های کشور اخذ و بین سهامداران معدود این ۱۲ شرکت توزیع شده است.
 
یکی دیگر از بخش‌هایی که در این نامه مورد انتقاد انجمن فین‌تک قرار گرفته ارائه سرویس کارت به کارت است. در این نامه آمده است، بانک مرکزی در سال‌های اخیر با هدف کم کردن حساسیت ناظران آمارهای مربوط به کارت به کارت را از وب‌سایت خود حذف کرده است و در سال گذشته نیز به بهانه اصلاح نظام کارمزد ۲۰ درصد هزینه کارت به کارت را افزایش داد تا سالانه ۶۰ هزار میلیارد ریال هزینه بیشتر به مردم تحمیل شود.
 
در نامه مزبور قید شده که تمامی قوانین مجلس در خصوص محدودسازی کارت به کارت و شفافیت تراکنش‌های مالی با هدف شناسایی استفاده‌کنندگان از ابزارها به عنوان ابزار فروش و اخذ مالیات به بهانه‌های غیرمنطقی از سوی بانک مرکزی اجرایی نشده است چراکه هرگونه محدودسازی باعث کاهش درآمد مافیای بانکی حاصل از کارمزد کارت به کارت خواهد شد. از نظر انجمن فین‌تک|، اصلی‌ترین بخش از تراکنش‌های شبکه قمار نیز روی بستر کارت به کارت انجام می‌شود.
 
ایجاد سامانه‌های متعدد نیز یکی دیگر از انتقاداتی است که متوجه بانک مرکزی شده، طبق ادعای انجمن فین‌تک و آنچه در این نامه آمده، در سال ۹۹ به بهانه شفافیت و رونق کسب‌وکار، ۱۰۵ پروژه بدون رعایت تشریفات قانونی راه‌اندازی شده که تمامی آنها منجر به هزینه‌سازی نجومی شده است و قرار نیست هیچ خروجی مشخصی برای مردم و کسب‌وکارها داشته باشد.
 
در پایان نامه نیز به الزام استفاده از اینماد از سوی بانک مرکزی اشاره و از تبدیل آن به یک اَبَرمجوز در فضای مجازی گفته شده است. طبق نتیجه‌گیری انجمن فین‌تک، این اقدام بانک مرکزی موجب تشویق کسب‌وکارها به استفاده از روش کارت به کارت و سایر روش‌های غیر‌تجاری می‌شود.
 
در انتهای این نامه انجمن فین‌تک اظهار امیدواری کرده است تا با حضور مقتدر قوه قضا، ریشه این تبعیض و انحصار خشکانده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.