اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 13, 2021
13:50 دوشنبه، 22ام آذرماه 1400
کد خبر: 131320

واتس‌اپ انتقال رمزارز از طریق کیف پول Novi را آزمایش می‌کند

 
خدمات پیام‌رسان واتس‌اپ این هفته از ایجاد یک قابلیت جدید برای کاربران آمریکایی خبر داده که به واسطه آن و با استفاده از رمزارز می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای پول منتقل کنند. این خدمت پرداخت بار دیگر افزایش پذیرش ارزهای دیجیتالی در صحنه امور مالی آمریکا را یادآور می‌شود.
 
به نقل از سی‌بی‌اس، قابلیت کریپتو را کیف پولی به نام Novi قرار است به واتس‌اپ اضافه کند. این کیف پول تازه‌تاسیس به متا، شرکت مادر واتس‌اپ، تعلق دارد و امکان انتقال بین‌المللی پول را فراهم می‌کند. متا شش هفته پیش آزمایش Novi را برای گروه منتخبی در گواتمالای آمریکا آغاز کرد. ویل کتکارت، مدیرعامل واتس‌اپ و استفان کاسریل، مدیرعامل Novi، در توییتی مشترک چهارشنبه هفته گذشته خبر ارائه واتس‌اپ به کاربران آمریکا را البته به صورت آزمایشی به اطلاع عموم رساندند.
 
کتکارت در این توییت گفت: «مردم برای هماهنگی ارسال پول به یکدیگر از واتس‌اپ استفاده می‌کنند و حالا Novi به آنها کمک می‌کند این کار را به شکل امن، در لحظه و بدون پرداخت هزینه انجام دهند.»
 
کاربران این دوره آزمایشی Novi از دلار پکس (USDP) برای انتقال پول استفاده می‌کنند. این رمزارز تحت نظارت قانون قرار دارد و از سوی کمپانی بلاک‌چین پکسوس تراست (Paxos Trust) صادر شده است. ارزش USDP طبق اعلام وب‌سایت Novi برابر و متصل با دلار است تا از هرگونه نوسان، که پدیده رایجی در جهان رمزارزهاست، جلوگیری شود. یک دلار پکس برابر با یک دلار است. کاربران از طریق یک اپلیکیشن رایگان می‌توانند به حساب Novi خود پول واریز کنند و این اپلیکیشن هم به طور خودکار دلار را به پکس تبدیل می‌کند.
 
کاربرانی که از این پس به واتس‌اپ-نووی دسترسی دارند می‌تواننند با کلیک روی آیکون آن و انتخاب پرداخت از آن استفاده کنند. دریافت یا ارسال پول هیچ هزینه‌ای ندارد و محدودیتی هم برای میزان و چگونگی پرداخت وجود نخواهد داشت.
 
مشخص نیست بلندپروازی‌های متا برای Novi به کجا خواهد رسید اما اگر خدمات آن ماندگار باشد، با اپلیکیشن‌های انتقال پولی مثل ونمو، کش اپ و زیلی (Zelle) رقابت خواهد کرد.
 
کاسریل می‌گوید متا با طرح آزمایشی Novi می‌تواند اطلاعاتی را در مورد قابلیت‌های مهم و کاربردی مهم مردم جمع‌آوری و برای بهبود آنها تلاش کند. کاسریل و کتکارت هنوز زمان‌بندی مشخصی برای عرضه عمومی این خدمات یا توسعه آن به دیگر کشور‌ها ارائه نکرده‌اند.
 
سرنوشت دایم (Diem) چه شد؟
ماجرای متا و جهان کریپتو از دو سال پیش و زمانی شروع شد که فیس‌بوک ارز دیجیتالی‌ای به نام لیبرا منتشر کرد. پروژه لیبرا تحت فشار دولت قرار گرفت و در نهایت به کسری از آنچه بود تبدیل شد. بعدها این ارز دیجیتالی نام خود را به دایم تغییر داد و سپس متا به دلیل مشکلات قانونی به Pax تغییر نام پیدا کرد.
 
Novi در زمانی متولد شد که دلار پکس و دیگر ارزهای دیجیتالی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند. بیت‌کوین در ماه فوریه به قیمتی در حدود ۵۰ هزار دلار رسید و تا حدی دلیلش پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت بود.
 
اتریوم و دوج‌کوین هم در ابتدای سال اوج قیمت جدیدی از خود به ثبت رساندند و حتی سلبریتی‌ها و افراد معروفی مثل اسنوپ‌داگ هم به حمایت از صنعت کریپتو برخاستند. با این حال یک نظرسنجی نشان داد که مدیران پولی باور دارند کریپتو به دلیل نوسان بیش از حد گزینه مناسبی برای خرده‌فروشان نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.