تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

December 14, 2021
17:11 سه شنبه، 23ام آذرماه 1400
کد خبر: 131377

در یک سال گذشته ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تلفن همراه وارد کشور شد

 
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: در ۱۲ ماه گذشته ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است.
 
«محمدرضا عالیان» امروز (سه‌شنبه) افزود: از این تعداد، ۱۸ میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه تلفن همراه فعال و وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.
 
وی بیان‌داشت: در آبان‌ماه شاهد کاهش واردات تلفن همراه به میزان ۱۰۰ هزار دستگاه در مقایسه با مهرماه بودیم و مصرف نیز به میزان ۲۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد؛ در مهرماه یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد شبکه ارتباطی کشور شد اما در آبان مصرف تلفن همراه به یک میلیون و ۴۹۰ دستگاه رسید.
 
بازار تلفن همراه با کاهش تقاضا روبه‌رو شد
 
این مقام صنفی درباره علت کاهش تقاضا برای خرید تلفن همراه گفت: کاهش فروش به کاهش تب تقاضایی برمی‌گردد که در مهرماه مصادف با آغاز سال تحصیلی شاهد آن بودیم. این کاهش تقاضا برای خرید تلفن همراه معمولا تا اواسط بهمن ادامه دارد اما پس از آن اواخر اسفند، بازار موبایل با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.
 
عالیان تصریح‌کرد: بازار تلفن همراه در شرایطی با افت تقاضا مواجه شده که در دیگر نقاط جهان به‌خاطر آغاز سال میلادی جدید، افزایش تفاضا در بازار موبایل و همه بازارها ایجاد می‌شود.
 
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه خاطرنشان‌کرد: طبق اطلاعات سامانه «همتا»، همچنان سامسونگ  با ۴۸ درصد سهم بازار، در صدر قرار دارد و پس از آن شیائومی ۲۹ درصد، نوکیا ۱۲ درصد، اپل چهار درصد و هواوی با رشد یک درصدی، ۲ درصد از سهم بازار تلفن همراه را از آن خود کرده‌اند.
 
وی درباره سهم ارزش برندهای مختلف در بازار، افزود: بر اساس آخرین آمار، ارزش برند سامسونگ ۴۲ درصد، شیائومی ۲۷ درصد، اپل ۲۵ درصد و هواوی ۲ درصد است، همچنین برند اپل از نظر تعداد سهم کمی در بازار تلفن همراه کشور دارد اما به لحاظ دلاری چون قیمت بیشتری دارد، ارزش بازار بیشتری را از آن خود کرده است.
 
گوشی A۱۲ همچنان مورد استقبال مردم
 
عالیان تاکید کرد: بیشترین میزان واردات از یک مدل گوشی به گلکسی A۱۲ سامسونگ تعلق دارد. به این ترتیب که در ۱۲ ماه گذشته، یک میلیون و ۸۴۲ هزار دستگاه از این مدل وارد و از این تعداد، یک میلیون و ۶۴۴ هزار دستگاه فعال و وارد شبکه ارتباطی کشور شده است. این در حالی است که پرفروش‌ترین مدل شیائومی «Poco X۳» و «poco m۳» است که جزو پنج تلفن همراه پرفروش کشور با مجموع فروش یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه در یک سال گذشته است.
 
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه تصریح‌کرد: آبان‌ماه ۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه آیفون وارد کشور شد، در حالی که در هفت ماه پیش از آن فقط در فروردین ماه چیزی حدود ۱۷ هزار دستگاه وارد کشور شده بود و ماه‌های دیگر چیزی بین ۱۱ تا ۱۲ هزار دستگاه وارد کشور شد، اما با ورود آیفون ۱۳ به بازار و افزایش تقاضا انتظار می رفت که میزان واردات آیفون افزایش پیدا کند.  
 
۲۶۰ هزار تبلت قانونی وارد کشور شده است
 
وی درباره آخرین آمار مربوط به واردات تبلت قانونی به کشور نیز گفت: با توجه به این‌که مدت زمان اندکی است که واردات تبلت به صورت قانونی (رجیستری) آغاز شده است، اما آمار خوبی در این زمینه داریم به‌طوری که در ۱۲ ماه گذشته ۲۶۰ هزار دستگاه به صورت قانونی وارد کشور شده است.
 
عالیان توضیح‌داد: واردات تبلت از زمان شروع طرح رجیستری آغاز شد و با اینکه مدت زیادی از این طرح نگذشته، واردات قانونی این تعداد تبلت قابل توجه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.