اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 17, 2021
12:07 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131432

افشای جاسوسی از کاربران فیس بوک در بیش از ۱۰۰ کشور

 
شرکت مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) اعلام کرد با شرکتهای جاسوسی که از وب سایتهای رسانه اجتماعی این شرکت برای جاسوسی از مردم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان استفاده کرده اند، مقابله می کند.
 
 شرکت مِتا در گزارشی از شش شرکت در رژیم صهیونیستی، هند، مقدونیه شمالی و یک نهاد ناشناس در چین نام برد که به جاسوسی از هزاران نفر پرداخته اند.
 
شرکت مادر فیس بوک اعلام کرد زیرساخت مربوط به این شرکتها را مسدود کرده و برای توقف اعمالشان به آنها هشدار داده و حدود ۱۵۰۰ حساب فیس بوک و اینستاگرام را که به صورت محرمانه برای شناسایی، اجرای عملیات هک و فریب دادن مردم برای دادن اطلاعات شخصی استفاده می شدند را مسدود کرده است.
 
طبق اعلام شرکت مِتا، افرادی که هدف جاسوسی این شرکتها قرار گرفته اند شامل روزنامه نگاران، مخالفان، منتقدان دولتها و خانواده های آنها و کنشگران حقوق بشر بوده اند. تصور می رود بیش از ۴۸ هزار نفر هدف این شرکتهای جاسوسی قرار گرفته اند.
 
انتشار این گزارش با کنکاش فزاینده از شرکتهایی همزمان شده است که فناوریهای مراقبتی را برای دولتها فراهم می کنند. این شرکتها مانند شرکت NSO Group رژیم صهیونیستی مدعی هستند که ابزارهایی را برای کمک به سازمان اطلاعاتی و اجرای قانون برای مقابله با جرایم جدی و تروریسم فراهم می کنند. اما در سالهای اخیر موارد مکرری وجود داشته که دولتها از این فناوری برای جاسوسی از مخالفان، کنشگران حقوق بشر و روزنامه نگاران استفاده کرده اند.
 
گروهی متشکل از ۱۸ نماینده کنگره آمریکا سه شنبه هفته جاری در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه خواستار استفاده از تحریمهای ماگنیتسکی برای مجازات شرکت NSO Group و شرکتهای جاسوسی دیگری شدند که متهم هستند به نقض حقوق بشر کمک کرده اند. شرکت NSO Group اکنون در حال بررسی تعطیلی واحد جاسوس افزار پگاسوس و فروش کل شرکت است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، مِتا در گزارش خود اعلام کرد شرکت NSO Group تنها جزئی از اکوسیستم مزدور سایبری جهانی بسیار گسترده است و از چهار شرکت دیگر رژیم صهیونیستی شامل کاب وبز تکنولوژیز، کوگنایت بلک کیوب و بلوهوک سی آی به اضافه شرکت بل تروکس از هند، سایتراکس از مقدونیه شمالی و یک نهاد چینی ناشناس در چین نام برده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.