تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 17, 2021
12:21 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131437

مجموعه‌های تجارت الکترونیکی به جای افزایش تقاضا، عرضه لجستیکی خود را بالا ببرند

 
مدیران الوپیک بر این باورند که موجودی کالا برای عرضه به تنهایی برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی کافی نیست و کسب‌وکارها باید بیش از اینکه تلاش کنند تقاضا را افزایش بدهند، عرضه خود را از نظر لجستیکی بالا ببرند تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشند.
 
شاید ۲۵ سال قبل که برای داشتن یک روز ملی مخصوص به حمل‌ونقل در ایران تصمیم گرفته می‌شد، کسی نگاه امروزه به این صنعت را متصور نبود. اما واقعیت این است که حالا رشد تجارت الکترونیکی صنعت لجستیک را وارد مرحله‌ای جدید کرده است و دنیای دیجیتال جدید، نیازمند راهکار دیجیتال جدید است.
 
در همین رابطه مجید موسوی، مدیرعامل جدید الوپیک در گفت‌وگو با پیوست در خصوص نقش لجستیک در حوزه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه هر روز ده‌ها کسب‌وکار وارد بازار تجارت الکترونیکی می‌شوند، می‌گوید:‌ «برخی از اینها کسب‌وکارهایی هستند که ممکن است حتی کالاهای مشابهی بفروشند. با وجود اینکه زیرساخت قابل قبولی برای رشد بازار تجارت الکترونیک در کشور وجود دارد اما رشد تعداد سفارش مشتریان در صورتیکه سفارش‌ها به دست آنها نرسد، فقط ایجاد هزینه عملیات است.»
 
موسوی ادامه می‌دهد: «در نتیجه راه حل‌های دیجیتال در حوزه لجستیک برای بسیاری از کسب‌وکارها مزیت رقابتی بزرگی به حساب می آید؛ فرقی هم نمی‌کند اندازه کسب‌وکار بزرگ باشد یا کوچک. راه حل درست‌ باید مقیاس پذیر و انعطاف‌پذیر باشد، در هر شرایطی بتوانند خوب جواب پس بدهند و در مقابل رشد و تغییراتی که در بازار دیجیتال وجود دارد منجر به واکنش درست شود.»
 
 
مجید موسوی، مدیرعامل الوپیک
 
آخرین حلقه زنجیره تامین
لست مایل دلیوری، آخرین حلقه زنجیره تامین است که کالا را در سریع‌ترین شکل ممکن به دست مشتری می‌رساند. با رساندن کالا به مشتری در سریع‌ترین شکل آن سر و کار دارد. لست مایل درواقع مرحله گردآوری و برچسب زدن برای حمل و نقل به مقصد و کاربر نهایی است.
 
مدیرعامل الوپیک در این رابطه با بیان اینکه مشتری نهایی روند زنجیره تامین را تا قبل از رسیدن کالا به دستش می بیند و چیزی که به خاطر خواهد سپرد  این است که کالا چطور به دستش رسیده است، ادامه داد: «مرز باریکی بین وفاداری مشتریان و از دست دادن آنها وجود دارد. می‌توان اسم این مرز را ارسال last maile گذاشت.»
 
او بر این باور است که  چالش های زیادی بر سر راه کسب و کارهای آنلاین وجود دارد؛ شرایط اقتصادی که منجر به مهاجرت نیروهای متخصص می‌شود، جلب رضایت هم‌زمان سفیران و کاربران درموقعیت‌هایی مثل تعطیلی جایگاه‌های بنزین آن هم در بازار رقابت ناسالم و بی‌ضابطه، خلا قوانین وقتی به شدت به آنها نیازمندیم و درمقابل موازی کاری ارگان‌ها در موضوع با اهمیتی مثل سهمیه سوخت سفیران از مهم‌ترین چالش‌هاست.
 
موسوی در ادامه با بیان اینکه رشد اقتصاد دیجیتال نیازمند راهکارهای دیجیتال است، گفت:‌ «الوپیک راه‌حل جامع برای ارسال در حوزه حمل‌ونقل دارد. راه‌حل جامع زمانی کارگشاست که برای هر کس در هر شرایط قابل استفاده باشد. دایره مشتریان الوپیک هم بسیار گسترده است و حتی کسی که توانایی کارکردن با اسمارت فون را نداشته باشد می‌تواند از طریق تماس تلفنی درخواست کند.»
 
او ادامه داد: «لایه بعدی مشتریان الوپیک هرکسی است که دسترسی به اپلیکیشن دارد و می‌تواند از داشبورد شخصی خودش درخواست ارسال بدهد؛ بخش بعدی مشتریان کسانی هستند که به زیرساخت‌های تکنیکال آشنا هستند و از طریقAPI از ما سرویس می‌گیرند.»
 
موسوی براین باور است که پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹ بازار تجارت الکترونیکی را ۵ سال جلو انداخت و در چنین شرایطی توسعه متوازن،‌  منافع جمعی برای همه اقشار جامعه به دنبال خواهد داشت.
 
او در این رابطه با تاکید براینکه توسعه کسب‌وکار نیازمند ظرفیت بالای عرضه و پاسخ‌گویی است، گفت: «عرضه برای کسب‌وکار آنلاین صرفا به معنی موجودی کالا نیست و ظرفیت ارسال هم موضوعی حائز اهمیت است. کسب‌وکارها باید بیش از اینکه تلاش کنند تقاضا را افزایش بدهند، عرضه خود را از نظر لجستیکی بالا ببرد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.»
 
اختراع چرخ از اول
فرهنگ همکاری را شاید بتوان یکی از نکات چالش برانگیز اکوسیستم استارت‌آپی دانست. معمولا استارت‌آپ‌ها بعد از بزرگ و تبدیل به شرکت شدن ترجیح می‌دهند تمام سرویس‌های مورد نیازشان را خودشان توسعه بدهند یا به قولی اهالی همین اکوسیستم چرخ را از اول اختراع کنند.
 
 
نسرین کریمی، مدیر ارشد اجرایی
 
حالا نسرین کریمی، مدیر ارشد اجرایی الوپیک در اشاره به همین فرهنگ همکاری به پیوست می‌گوید: « ما راه‌حلی جامع و پیشرو در زمینه لجستیک داریم و هرکسب‌وکاری به لجستیک نیاز دارد؛ حالا این موضوع شاید برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی کلیدی‌تر باشد اما به هرحال برای همه کسب‌وکارها مهم و پر هزینه است. هنوز ما در ایران فرهنگ همکاری با سازمان‌های دیگر را نداریم.»
 
او ادامه می‌دهد: «عجیب است که هنوز مجموعه‌ها ترجیح می‌دهند با وجود چالش‌های این مسیر،‌ لجستیک خودشان را راه بیاندازند و تصور می‌کنند کار ساده‌ای است یا راه‌حلی برای آن در بازار وجود ندارد،‌ در حالی که می‌توانند از راه حل شرکت دیگری استفاده کنند.
 
کریمی در رابطه با مزیت همکاری با مجموعه‌هایی مانند الوپیک که در حوزه لجستیک فعالیت می‌کنند، می‌گوید: «‌شما زمانی ارسال حداقلی دارید،‌ کارتان با چند پیک راه می‌افتد اما جایی که قصد توسعه کسب‌‌وکاری دارید، هرقدر هم عرضه و فروش را زیاد کنید، این موضوع جلوی توسعه شما را می‌گیرد و این در حالی است که می‌توانید از شبکه ۱۷۰ هزار نفری استفاده کنید.»
 
مدیر اجرایی الوپیک توضیح می‌دهد : «ما در الوپیک برای کسب‌وکارهایی که ارسال‌های زیادی دارند،  سرویس سفارش انبوه را داریم که برای کسب‌وکارها بسیار به لحاظ قیمتی مناسب خواهد بود و بهتر از این است که خودشان سرویس را توسعه بدهند. آنها از این طریق می‌توانند اگر هزاران سفارش هم داشته باشند با هزینه‌ای معقول، زمانی منعطف و در مدت سه ساعت آن را به دست مشتریان‌شان برسانند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.