سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 17, 2021
12:24 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131439

DJI بزرگترین تولید کننده پهپاد جهان در لیست سیاه سرمایه گذاری آمریکا قرار گرفت

 
وزارت خزانه داری آمریکا، هشت شرکت چینی را در لیست سیاه سرمایه گذاری خود قرار داد که نام DJI بزرگترین تولید کننده پهپاد در جهان در بین آنها دیده می‌شود.
 
سال گذشته نیز DJI در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته بود که به موجب آن خرید یا استفاده از فناوری یا قطعات آمریکایی برای این شرکت منع شده بود.
 
با قرار گرفتن شرکت‌های چینی در لیست سیاه ایالات متحده، هر گونه اقدام برای سرمایه گذاری از سوی شهروندان آمریکایی در این شرکت‌ها ممنوع می‌شود. آمریکا ادعا می‌کند این شرکت‌ها در فعالیت‌های جاسوسی و نظارتی با فناوری بیومتریک نقش داشته‌اند.
 
همچنین وزارت بازرگانی آمریکا آکادمی علوم پزشکی نظامی چین و ۱۱ موسسه تحقیقاتی این کشور را نیز به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد که به موجب آن مراودات تجاری به ایالات متحده محدود می‌شود. این نهاد دولتی آمریکا ادعا می‌کند که فناوری‌هایی همچون کنترل مغزی ادعایی بیشتر از فناوری است.
 
 
لیست سیاه سرمایه گذاری آمریکا
نام شرکت‌های مختلف چینی از جمله HMN International، سابق Huawei Marine، Jiangsu Hengtong Marine Cable Systems، Jiangsu Hengtong OpticElectric، Shanghai Aoshi Control Technology Co, Ltd، و Zhongtian Technology Submarine Cable نیز در این فهرست دیده می‌شود.
 
سفارت چین در واشنگتن چنین اقداماتی را نوعی سرکوب غیرموجه خوانده و اعلام کرده که چنین رویکردهایی قوانین تجارت آزاد را نقض می‌کند. همچنین این نهاد مستقر در واشنگتن اضافه کرده که پکن همه اقدامات ضروری برای حمایت از منافع شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی چینی انجام خواهد داد.
 
«لیو پنگیو»، سخنگوی سفارت چین در ایمیلی گفت: «توسعه بیوتکنولوژی چین همیشه برای رفاه بشر بوده است. ادعاهای مربوطه طرف آمریکایی‌ها کاملا بی‌اساس است.»
 
سخنگوی DJI از اظهار نظر در مورد تصمیم ایالات متحده  خودداری کرد. هر هشت شرکتی که به لیست سیاه تجاری آمریکا اضافه شده‌اند، به ابزاری برای واشنگتن در منازعات فناوری ایالات متحده و چین تبدیل شده است. تامین کنندگان شرکت‌های موجود در لیست باید مجوز ویژه‌ای از وزارت بازرگانی برای ارسال کالا به شرکت مورد نظر دریافت کنند. البته باید گفت دریافت مجوز شرایط سخت و پیچیده‌ای دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.