سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 25, 2021
14:07 شنبه، 4ام دیماه 1400
کد خبر: 131694

TSMC تولید تراشه‌‌های ۳ نانومتری را در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

 
ظاهرا TSMC قصد دارد تولید تجاری تراشه‌های ساخته شده بر اساس فرآیند ۳ نانومتری خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ آغاز کند.
 
بر اساس منابع صنعتی و به نقل از دیجی‌تایمز، به نظر می‌رسد که TSMC تا پایان سال آینده میلادی تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز خواهد کرد. در همین راستا انتظار می‌رود اپل در سال ۲۰۲۳ اولین دستگاه‌های خود با تراشه‌های ساخته شده توسط لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC را روانه بازار کند که احتمالا شامل رایانه‌های مک با تراشه M3 و گوشی‌های آیفون ۱۵ با تراشه A17 می‌شود.
 
تولید تراشه ۳ نانومتری پیش از اولین مک M3
 
 
همانطور که انتظار می‌رود، استفاده از یک فرآیند پیشرفته‌تر باعث بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت دستگاه‌های آینده مک و آیفون می‌توانند سرعت بیشتر و عمر باتری طولانی‌تری را به مشتریان غول فناوری مستقر در کوپرتینو ارائه کنند.
 
«وین ما» از The Information ماه گذشته گزارش داده بود که برخی از تراشه‌های M3 حداکثر دارای چهار دای (Die) خواهند بود که به گفته او امکان استفاده از هسته‌های بیشتر (تا ۴۰ هسته) را فراهم می‌کند. برای مقایسه، تراشه M1 دارای پردازنده ۸ هسته‌ای و تراشه های M1 پرو و M1 مکس دارای پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای هستند.
 
کامپیوترهای مک با تراشه M1 در حال حاضر عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای دارند و در همین حال تراشه A15 مورد استفاده در گوشی‌های آیفون ۱۳ سریع‌ترین پردازنده گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود، بنابراین حرکت به سمت فرآیند ۳ نانومتری در چند سال آینده می‌تواند برتری اپل در این زمینه را بیشتر تقویت کند.
 
شرکت تولید نیمه هادی تایوان یا همان TSMC هفته گذشته از فرآیند ساخت جدیدی تحت عنوان N4X رونمایی کرد که قابلیت‌های جدیدی را برای ابررایانه‌ها یا سیستم‌های محاسباتی با عملکرد بالا (HPC) ارائه می‌کند. تولید آزمایشی تراشه بر اساس این فناوری نیز از سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و ادعا شده که در مقایسه با فرآیندهای N5 حدود ۱۵ درصد عملکرد بهتری را ارائه خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.