اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 27, 2021
11:44 دوشنبه، 6ام دیماه 1400
کد خبر: 131754

دیوان عدالت اداری شکایت اپراتورها را رد کرد؛ همراه اول و ایرانسل برای اختلال در کلاب‌هاوس باید روزانه ۵۰ میلیارد تومان جریمه بدهند

 
دیوان عدالت اداری درخواست ایرانسل و توسعه اعتماد مبین (مالک سهام همراه اول) برای ابطال مصوبه هیات دولت در خصوص جریمه اپراتورهای همراه به دلیل ایجاد اختلال در کلاب‌هاوس را رد کرد. بدین ترتیب همراه اول و ایرانسل هر کدام باید به دلیل ایجاد اختلال در دسترسی به کلاب‌هاوس روزانه ۵۰ میلیارد تومان به دولت جریمه بپردازند.
 
 هیات تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۷ آذر رأی خود را درباره شکایت ایرانسل و توسعه اعتماد مبین از دولت نسبت به مصوبه هیات وزیران در خصوص جریمه اپراتورهای همراه به دلیل ایجاد اختلال در درسترسی کاربران به کلاب‌هاوس صادر کرد که بر اساس آن شکایت این دو شرکت وارد دانسته نشده است. گرچه از این رأی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که کلاب‌هاوس روی اینترنت همراه در دسترس خواهد بود، اما اپراتورها موظف به پرداخت جریمه تعیین‌شده هستند.
 
۱۹ فروردین امسال کاربران اینترنت همراه اول اعلام کردند دسترسی به کلاب‌هاوس بدون فیلترشکن ممکن نیست. روز بعد از آن کاربران اینترنت همراه ایرانسل نیز همین مشکل را گزارش کردند. به دنبال اعلام این موضوع، وزارت ارتباطات و رگولاتوری به اپراتورهای همراه هشدار دادند؛ اما اتفاقی رخ نداد و در نهایت هیات دولت در جلسه ۲۹ فروردین خود در مصوبه‌ای اپراتورهای همراه را جریمه کرد. هرچند در آن زمان شنیده می‌شد از مراجع غیررسمی دستور فیلتر کردن کلاب‌هاوس به اپراتورهای همراه داده شده، اما این شرکت‌ها هیچ‌گاه به صورت رسمی اظهارنظری در این باره نکردند. همچنین کلاب‌هاوس در اپراتورهای ثابت هیچ‌وقت مسدود نشد.
 
جریمه‌های میلیاردی اپراتورهای همراه
دیوان عدالت اداری با استناد به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و اساسنامه سازمان تنظیم مقررات، شکایت ایرانسل و توسعه اعتماد مبین (مالک سهام همراه اول) از دولت و وزارت ارتباطات بابت مصوبه اردیبهشت امسال را رد کرده و بدین ترتیب اپراتورهای همراه باید جریمه‌های مشخص‌شده در مصوبه هیات دولت را پرداخت کنند.
 
دیوان عدالت اداری شکایت همراه اول و ایرانسل را رد کرد.
در بند ۲ مصوبه هیات دولت آمده است: «در صورتی که کارورها ظرف «۲۴» ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف پانصد میلیارد ریال کارور متخلف را جریمه کند.» از آنجا که رگولاتوری باید ۲۴ ساعت پس از این مصوبه مستندات خود را به دولت ارائه می‌داد، از ابتدای اردیبهشت تا پایان آذر سال جاری ۲۴۵ روز گذشته است.
 
همچنین در بند ۳ مصوبه دولت آمده بود: «در صورتی که پس از یک هفته از اعلام سازمان، کارور نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، سازمان مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین‌شده در بند «۲» این تصویب‌نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.» بدین ترتیب اکنون رگولاتوری می‌تواند ۲ سال از مدت اعتبار پروانه ایرانسل و همراه اول کم کند.
 
رأی دیوان عدالت اداری تا ۲۰ روز پس از صدور قابل تجدیدنظرخواهی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.